مدیریت کارآفرینانه و نقش آن در خلاقیت و بالندگی سازمانی

سیده جمیله مدرسی سریزدی1 سیده جمیله مدرسی سریزدی2

1) مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت- تهران- ایران و عضو انجمن مدیریت آموزشی
2) دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران- ایران و عضو باشگاه پژوهشگران ونخبگان جوان و عضو انجمن مطالعات برنامه ریزی درسی،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
با پیشرفت روز افزون دانش و فناوری جامعه ما نیاز به خلق افکار نو برای حرکت به سمت جامعه سعادتمند دارد. سیر تحولات دنیا سازمان های ما را به نقطه ای کشانده که بی تردید بدون خلاقیت و نوآوری نه تنها نمی توانیم به هدفهای خود برسیم بلکه ماهیت حیات و بقایمان را نیز تهدید خواهد نمود. در واقع برای سازمان های امروز خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی هر کدام به مثابه پله های نردبان ترقی هستند که باید با آگاهی کامل و با موفقیت طی شوند. توجه به رشد و توسعه خلاقیت در سازمان می تواند زمینه ساز حرکت به سوی سازمان های بالنده باشد. و در این سیر آنچه مهم است توجه به نقش مدیریت و در نظر گرفتن مولفه های کارآفرینانه در رساندن سازمان به سمت سازمانی خلاق و بالنده است. چرا که مديريت كارآفرينانه مجموعه اي از فعاليتهاي مديريتي فرصت محور براي بقا و ماندگاري سازمانهاست تا آنها را در ارزش آفريني اجتماعي به مشاركت بطلبد. بر این اساس در این مقاله ضمن بررسی مفهوم کارآفرینی ، خلاقیت و مدیریت کارآفرینانه ، به اهمیت و نقش آن در بالندگی سازمان و رسیدن به سازمانی خلاق و پویا خواهیم پرداخت.
کلمات کلیدی : کارآفرینی مدیریت سازمان خلاقیت بالندگی سازمانی