تاثیر آموزش راهبردهای اثربخش مدیریت کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان

تاثیر آموزش راهبردهای اثربخش مدیریت کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان

رمضان جهانیان1 ناهید صدیقی2

1) دانشیار دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامي واحدکرج ،کرج،ایران.(نویسند مسئول)
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامي واحدکرج ،کرج،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای اثربخش مدیریت کلاس درس بر خودکارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان پایه ششم شهر کرج انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل دانشآموزان پایه ششم شهر کرج بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 30 نفر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که اختلاف معناداری بین میانگین نمرات خودکارآمدی و هر یک از ابعاد آن(اطمینان به عملکرد تحصیلی از کلاس، اطمینان به توانایی خود در تعامل با دیگران در مدرسه، اطمینان به توانایی خود در تعامل با دیگران در بیرون از مدرسه) در پس آزمون وجود دارد. بنا بر این فرض صفر مبنی بر عدم اختلاف بین دو گروه رد می شود. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بین نمرات هوش هیجانی و هر یک ابعاد آن (خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری اجتماعی) در پس آزمون وجود دارد. پس فرض صفر مبنی بر عدم اختلاف بین دو گروه رد میشود.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی مدیریت کلاس درس و خودکارآمدی تحصیلی