رابطه بین توانمندسازهای مدیریت دانش، چرخه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی

رابطه بین توانمندسازهای مدیریت دانش، چرخه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی

مرتضی سمیعی زفرقندی1

1) مرتضی سمیعی زفرقندی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
در دهه‌های اخیر تلاش‌های متنوعی به منظور بهبود عملکرد در بخش دولتی صورت گرفته است. از آنجاکه مدیریت دانش یکی از حیاتی‌ترین عوامل بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان‌ها در عصر حاضر است، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه توانمندسازهای مدیریت دانش، چرخه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که یکی از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیری و اجرایی در زمینه آموزش و پرورش کشور است، پرداخته شده است. پژوهش‌های زیادی در زمینه مدیریت دانش صورت گرفته اما در این پژوهش سعی برآن شد تا فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و رهبری به عنوان توانمندسازهای مدیریت دانش در نظر گرفته شود و همچنین به بررسی رابطه چرخه مدیریت دانش ویگ و عملکرد سازمانی با توجه به مدل اچیو پرداخته شود. این پژوهش که در میان مدیران و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی صورت گرفته است، از نوع کاربردی و توصیفی، همبستگی است و همچنین از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ‌ سازمانی، فناوری اطلاعات، رهبری و چرخه مدیریت دانش و همچنین چرخه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش فرهنگ سازمانی ساختار سازمانی چرخه مدیریت دانش عملکرد سازمانی