شناسایی و بررسی روابط درونی عوامل مرتبط بر کیفیت خدمات گردشگری سلامت با استفاده از تکنیک دیمتل

شناسایی و بررسی روابط درونی عوامل مرتبط بر کیفیت خدمات گردشگری سلامت با استفاده از تکنیک دیمتل

مرجان ابراهیمی پرگو1 مهسا سادات حسین زاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل،دانشگاه ارشاد - واحد تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل،دانشگاه ارشاد - واحد تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
شرایط اقتصادی و تغییرات حاکم بر جهان امروز دولت ها را بر آن داشته است که توجه خود را از منابع فناناپذیر طبیعی نظیر نفت و گاز به سمت تنوع در درآمدزایی و جایگزین کردن صنایع پاک تر و فناناپذیری چون گردشگری قرار دهند.در میان شاخه های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت یکی از فرصت های منحصر به فرد برای ارزآوری و ایجاد توسعه پایدار در کشورها می باشد. در این راستا توجه به کیفیت خدمات ارائه شده به عنوان یک اصل استراتژیک مورد توجه است،اما این باور همواره این سوالات را برای ارائه دهندگان خدمات به همراه دارد، که عوامل موثر بر کیفیت خدمات کدامند، به چه ترتیبی بر هم اثر گذارند، چگونه اولویت بندی شده و بهبود می‌یابند.جان راسکین عنوان می‎کند که کیفیت هرگز تصادفی نیست، بلکه نتیجه یک تلاش هوشمندانه است؛ برهیچ کس پوشیده نیست که این تلاش هوشمندانه، به حفظ مشتریان فعلی و جذب افراد جدید، و در ادامه موجب بقا و سودآوری خواهد شد. در راستای مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای ارائه خدمات با کیفیت گردشگری سلامت تحقیق حاضر؛ عوامل موثر بر کیفیت خدمات پزشکی را متأثر از مدل سروکوال و با توجه به ادبیات موضوع، و همچنین نظرات خبرگان امر شناسایی و با استفاده از روش DMATEL به بررسی روابط درونی، تأثیرات و تأثرات و اولویت بندی این عوامل اقدام می کند.در انتهای این پژوهش ما به این نتیجه دست یافتیم که عوامل قابلیت اعتماد، مسئولیت های اجتماعی و تضمین به ترتیب شدت، اثرگذار هستند
کلمات کلیدی : گردشگری پزشکی؛ کیفیت خدمات؛ دیمتل