ضرورت بررسی کتب درسی و تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش ایران
ضرورت بررسی کتب درسی و تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش ایران
عفت امینون1 زهرا شریفی پور2
1) کارشناسی ارشد فقه و حقوق ، آموزش و پرورش استان مرکزی ، ساوه ، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان اراک ،ایران-
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
کتاب های درسی یکی از مهم ترین منابع یادگیری در نظام های آموزشی هستند و مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل می دهند .پژوهش پیرامون تحلیل کتاب های درسی نیز تلاش ارزنده ای است زیرا معلمان و دانش آموزان زیادی از آن بهره می برند و این مطالعات در طراحی فرصت های مناسب برای یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است . هم چنین مطالعه و بررسی کتاب های درسی می تواند ارتباط بین برخی از مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار نماید و کمک کند که مفاهیم برنامه درسی به شکل مناسبی در کتاب های درسی گنجانده شوند .گنجاندن اطلاعات متعدد در کتاب های درسی ، رویکرد حافظه پروری ، یادگیری سطحی ، محتوای غیر فعال ، عدم توجه به کاربردی بودن مطالب کتاب های درسی و توجه بیش از حد به کسب نمره ، همواره از مسائل عمده در نظام آموزش و پرورش کشور ما بوده اند .
کلمات کلیدی :
کتب درسی
تحلیل محتوا
نظام آموزش و پرورش
ایران