ضرورت بررسی کتب درسی و تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش ایران

ضرورت بررسی کتب درسی و تحلیل محتوا در نظام آموزش و پرورش ایران

عفت امینون1 زهرا شریفی پور2

1) کارشناسی ارشد فقه و حقوق ، آموزش و پرورش استان مرکزی ، ساوه ، ایران،
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان اراک ،ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
کتاب های درسی یکی از مهم ترین منابع یادگیری در نظام های آموزشی هستند و مواد اصلی برنامه ‏درسی مدارس را تشکیل می دهند .پژوهش پیرامون تحلیل کتاب های درسی نیز تلاش ارزنده ای است ‏زیرا معلمان و دانش آموزان زیادی از آن بهره می برند و این مطالعات در طراحی فرصت های مناسب ‏برای یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است . هم چنین مطالعه و بررسی کتاب های درسی می تواند ‏ارتباط بین برخی از مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار نماید و کمک کند که ‏مفاهیم برنامه درسی به شکل مناسبی در کتاب های درسی گنجانده شوند .گنجاندن اطلاعات متعدد در ‏کتاب های درسی ، رویکرد حافظه پروری ، یادگیری سطحی ، محتوای غیر فعال ، عدم توجه به ‏کاربردی بودن مطالب کتاب های درسی و توجه بیش از حد به کسب نمره ، همواره از مسائل عمده در ‏نظام آموزش و پرورش کشور ما بوده اند . ‏
کلمات کلیدی : کتب درسی تحلیل محتوا نظام آموزش و پرورش ایران