توسعه سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد اقدام پژوهی

توسعه سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد اقدام پژوهی

معصومه بدری1 ماندانا هوشمندی زاده2 فریبا رسولی3 کیوان صالحی4

1) معصومه بدری
2) ماندانا هوشمندی زاده
3) فریبا رسولی
4) کیوان صالحی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
سواد خواندن به عنوان مجموعه ای از مهارت و توانایی درک معنای متون متفاوت، رفتارها و نگرش هایی تعریف می شود که خواندن را در طول زندگی حمایت و تقویت می کند و می تواند یکی از مهمترین توانایی های اکتسابی دانش آموزان حین پیشرفت آن ها در دوره آموزش ابتدایی می باشد. مطالعه کودکان می تواند به منظور تفریح یا برای رشد فردی آن ها باشد و آن ها را قادر سازد تا در اجتماعات بزرگ شرکت کنند. مهارت های زبانی، خواندن و نوشتن از جمله اهداف مهم دوره ابتدایی است که البته تاکید بر روش های یادگیری صحیح و ارزیابی توانمندی های فراگیران به منظور اصلاح مشکل آن ها در این حوزه حائز اهمیت است. از آن جا که سواد خواندن برای پیشرفت هر کودکی حیاتی و ضروری است و نگرش مثبت نسبت به خواندن می تواند جز مهم ترین عوامل تشویق کننده فرد به مطالعه و خواندن باشد، لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بهبود سواد خواندن دانش آموزان دختر پایه چهارم دبستان اسوه منطقه 10 تهران با رویکرد اقدام پژوهی می باشد که با استفاده از دو راهبرد آموزش خلاقیت و مهارت های مطالعه صورت گرفته است. مطالعه حاضر، پژوهشی کیفی و از نوع اقدام پژوهی است مشارکت‌کنندگان شامل سه کلاس پایه چهارم دبستان دخترانه اسوه منطقه 10 تهران با جمعیت97 دانش‌آموز می‌باشد که در ابتدا به منظور بررسی وضع موجود شورای برنامه ریزی تشکیل شده و نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید ها شناسایی شد و برنامه اجرایی مشخص گردید. راهبردهای پیشنهاد شده برای بهبود سواد خواندن، روش های آموزش خلاقیت و آموزش مهارت های مطالعه شامل: استفاده از روش‌های مجسم و عینی، روش‌های تکرار و تمرین، داستان‌گویی و داستان نویسی، مطالعه آزاد، خواندن‌گروهی، خلاصه‌نویسی و شعر‌خوانی و اجرای نمایشی داستان بود که در 18 جلسه 45 دقیقه‌ای با احتساب چهار جلسه به منظور کنترل و ارزشیابی به منظور مشاهده بهبود اجرا شد. در این پژوهش به منظور بررسی روند بهبود عملکرد دانش آموزان در چهار نوبت ارزشیابی از طریق آزمون های پرلز به عمل امد و پاسخ های درست دانش آموزان در چهار فرایند (دستیابی به استنباط های مستقیم، ارزشیابی محتوا، زبان و عناصر ساختاری متن، تمرکز و بازیابی اطلاعات، تفسیر و تلفیق ایده ها)، جمع آوری شد. مقایسه درصد پاسخ های درست در ارزشیابی اول تا چهارم نشان داد که روش های آموزشی خلاقیت و آموزش مهارت های مطالعه در فرایند تمرکز و بازیابی اطلاعات و فرآیند استنباط های مستقیم به ترتیب رشد 48 و 43 درصدی داشته، در حالی که در فرایند ارزشیابی محتوا، زبان و عناصر ساختاری متن، میزان رشد 31رصد و در فرایند تفسیر و تلفیق ایده ها 34 درصد می باشد که با نتایج پرلز 2001 و 2006 و2011همسو است. می‌توان نتیجه گرفت که روش‌های آموزشی اجرا شده برای دانش آموزان پایه چهارم قابل استفاده است.
کلمات کلیدی : سواد خواندن مهارت خواندن خلاقیت اقدام پژوهی پرلز