بررسی رابطه بین آگاهی و تداعی از برند با ثبات رفتاری مشتریان (مطالعه موردی: شعب بانک صادرات شهر اردبیل)

بررسی رابطه بین آگاهی و تداعی از برند با ثبات رفتاری مشتریان (مطالعه موردی: شعب بانک صادرات شهر اردبیل)

سپیده قهرمانی1 بهنام آزادی2 اسحق رسولی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2) دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
3) دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
تمام تصمیم گیری های بازاریابی بر اساس فرضیات و دانش رفتار مشتری می باشند تحقیق در مورد رفتار مشتری یک فرآیند بسیار پیچیده است، اما درک رفتار مشتری برای بازاریاب ها خیلی مهم است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- همبستگی به بررسی رابطه بین آگاهی و تداعی از برند با ثبات رفتاری مشتریان (مطالعه موردی: شعب بانک صادرات شهر اردبیل) می¬پردازد. این پژوهش که از نوع کاربردی و از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می‌باشد جامعه آماری این پژوهش مشتریان و کارکنان شعب بانک صادرات شهر اردبیل می‌باشند که تعداد آنها برابر 340 نفر می باشد روش مورد استفاده برای نمونه گیری روش تصادفی ساده است. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برای کارکنان برابر 181 بدست آمده است و به روش همسان سازی به همان میزان نیز از بین مشتریان این بانک نیز انتخاب می گردد که جمع کل نمونه 362 نفر می باشد پژوهش حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه میدانی جمع آوری شده اند گردآوری داده ها به صورت پرسشنامه ای می باشد و برای سنجش متغیر آگاهی و تداعی از برند از پرسشنامه استاندارد 16 سوالی در دو بعد و برای متغیر ثبات رفتاری مشتریان از پرسشنامه استاندارد 13 سوالی با طیف لیکرت استفاده شده است تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمونهای پارامتریک پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین آگاهی و تداعی از برند با ثبات رفتاری مشتریان رابطه مثبت و معنی داری دارد.
کلمات کلیدی : آگاهی از برند تداعی از برند ثبات رفتاری بانک صادرات شهر اردبیل