بررسی عوامل موثر بر عدم رضایتمندی تامین کنندگان کالا در زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت گاز استان آذربایجان شرقی)

بررسی عوامل موثر بر عدم رضایتمندی تامین کنندگان کالا در زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت گاز استان آذربایجان شرقی)

کمال الدین رحمانی1 سیدرضا رهنمای توحیدی2

1) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز-
2) دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
تامین کنندگان جزء مکمل فرآیند تامین یک سازمان می باشند. امروز نقش تامین کنندگان در دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی بیش از پیش نمایان گردیده است. رضایت تامین کنندگان به عنوان ذینفعان و شرکای تجاری سازمان در زنجیره تامین کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این در حالی است که روابط تولید کننده و تامین کننده یکی از پیوندهای مهم زنجیره تامین است و بهبود روابط بین این دو می تواند کلید برتری یک تولیدکننده صنعتی باشد. در این تحقیق عوامل موثر بر عدم رضایتمندی تامین کنندگان شرکت گار استان آذربایجان شرقی که منجر به عدم استقبال آنها از مناقصات خرید کالا می گردد مورد بررسی قرار گرفته است. ازمیان 60 تامین کننده عمده شرکت گاز استان 52 تامین کننده به عنوان نمونه انتخاب و از طریق دو پرسشنامه داده های تحقیق جمع آوری گردیدند. پس ازبررسی نرمال بودن داده ها برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. سپس برای تعیین وزن نسبی عوامل نسبت به یکدیگر از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عامل نحوه پرداخت توسط خریدار بیشترین نقش در عدم رضایتمندی تامین کنندگان داشته و عوامل محیطی، قراردادی و مدیریتی (مدیریت ارتباطات متقابل و مدیریت اختلاف) دررتبه های بعدی قرار دارند.
کلمات کلیدی : رضایتمندی زنجیره تامین روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)