آسیب شناسی و ضرورت تعلیم و تربیت در کودکان و نوجوانان

آسیب شناسی و ضرورت تعلیم و تربیت در کودکان و نوجوانان

مریم قمقامی1 حمیده ادیبی2 محمود میدانی3

1) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران
2) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران
3) مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
مقاله حاضر با هدف بررسی آسیب شناسی و ضرورت تعلیم و تربیت در کودکان و نوجوانان صورت گرفته است. این مقاله به روش مروری و کتابخانه ای می باشد. از آنجا که انسان موجودی اثرگذار، اثرپذیر و دارای نیروی اختیار، انتخاب و اراده آزاد است، بنابراین برای شکوفایی و به فعلیت رساندن قوا و استعدادهایش، نیاز به تربیت دارد و تنها، تربیت دینی است که می¬تواند نیازهای مختلف او را برآورده و زمینه¬ی تکامل همه جانبه¬ی او، به ویژه در بعد معنوی و الهی را فراهم کند. غایت تربیت دینی در سنّت معصومان(ع) این است که استعداد¬های انسان در جهت کمال مطلق شکوفا شود. این تحقیق به بررسی تعاریف اسیب شناسی، تعلیم و تربیت و تفاوت مفهوم آن ¬ها، شاخص ¬های تربیت دینی، نظریه رشد دین از نظر پیاژه، آسیب شناسی تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش کشور، جهانی شدن فرهنگ، تربیت و تربیت دینی در دوران کودکی و نوجوانی و شیوه های برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان پرداخته است.
کلمات کلیدی : تعلیم و تربیت دینی آسیب شناسی دینی ضرورت های تربیت دینی