روشهای افزایش کیفیت آموزشی در مدارس

زهره لرنی1 حسین آریافر2

1) دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبییه
2) دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
چکیده : كيفيت آموزش ، از جمله دغدغه‌هاي اصلي نظام‌هاي مدارس در اغلب كشورهاي جهان بوده است. برخي از كشورها در دو دهه اخير، از طريق ارزيابي مستمر، اين تشويش را كاهش داده و در جهت رفع آن كوشيده‌اند. از جمله كوشش‌هاي انجام شده مي‌توان به اجراي طرح‌هاي ارزيابي دروني و بروني در سطح ملي و نيز ايجاد ساز و كارهاي اعتبارسنجي منطقه‌اي و بين‌المللي اشاره كرد. هر چند كميت و كيفيت كوشش‌هاي ياد شده در كشورهاي مختلف متفاوت بوده، اما ميزان آنها به طور چشمگيري در سطح ملي و بين‌المللي در دهه اخير افزايش يافته است. در اين مقاله، ضمن اشاره به ضرورت انجام ارزيابي مستمر مدارس و پژوهش‌هاي علمي، ابتدا تجربه‌هاي به دست آمده در سطح بين‌المللي ظرفيت‌سازي براي ارزيابي و اعتبارسنجي آموزش و پژوهش مورد تحليل واقع شده است. همچنين با توجه به ملاك‌هاي موجود، به موفق‌ترين كوشش‌هاي مربوط به ظرفيت‌سازي اشاره گرديده است. سپس ضمن تحليل تجربه‌هاي ارزيابي مستمر براي بهبود كيفيت مدارس در سطح كشور، ساختار مناسب براي اثربخش‌تر كردن كوشش‌هاي ارزيابي مستمر در نظام مدارس ايران مورد بحث قرار گرفته است
کلمات کلیدی : افزایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش مدارس