تاثیر رفتار غیر اخلاقی بر ارزش برند در صنعت بيمه
تاثیر رفتار غیر اخلاقی بر ارزش برند در صنعت بيمه
عبدالقادر موذن زاده1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی،دانشگاه پیام نور ساری
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
تحقیق حاضر به منظور تبیین تأثیر رفتار اخلاقی و مولفه های آن در مورد شرکت بیمه عمر صورت گرفت. روش تحقیق بلحاظ هدف، کاربردی و بلحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 367 نمایندگی در کل استان مازندران بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 187 نمایندگی بدست آمد و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. برای متغیر رفتار غیراخلاقی 8 مولفه و برای ارزش ویژه برند 3 مولفه شناسایی شد و پس از توزیع پرسشنامه بین افراد نمونه داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و نتایج تحلیل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی منجر به حذف مولفه استفاده شخصی، از متغییر رفتار غیراخلاقی و دو مولفه آگاهی و تداعی برند، از متغییر ارزش ویژه برند ادغام و دو مولفه خلق ارزش برای مشتری و کیفیت درک شده در مراحل 3 گانه تحقیق اضافه گردید. پس از به اعتبار و پایایی رساندن سوالات تحقیق (25 سوال برای متغییر رفتار غیراخلاقی و 27 سوال) از مولفه ها و داده ها تحلیل عاملی تأییدی گرفته شد و فرضیات تحقیق مورد قرار گرفت و نتایج نشان داد که رابطه بسیار معنادار و قوی بین رفتار غیراخلاقی و ابعاد ارزش ویژه برند وجود دارد. همچنین مولفه های فریبکاری و تقلب از متغییر رفتار غیراخلاقی در ارتباط با ارزش ویژه برند بی معنی بوده است و بر اساس این داده ها مدل ساختاری (SEM) ساخته شد و فرضیه ارتباط بین رفتار غیراخلاقی با ارزش ویژه برند از طریق متغییر میانجی وفاداری مشتری در این مدل جای نگرفت و معنادار نبوده است.
کلمات کلیدی :
خلق ارزش
رفتار غیراخلاقی
آگاهی و تداعی برند