تاثیر رفتار غیر اخلاقی بر ارزش برند در صنعت بيمه

عبدالقادر موذن زاده1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی،دانشگاه پیام نور ساری

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
تحقیق حاضر به منظور تبیین تأثیر رفتار اخلاقی و مولفه های آن در مورد شرکت بیمه عمر صورت گرفت. روش تحقیق بلحاظ هدف، کاربردی و بلحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 367 نمایندگی در کل استان مازندران بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 187 نمایندگی بدست آمد و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. برای متغیر رفتار غیراخلاقی 8 مولفه و برای ارزش ویژه برند 3 مولفه شناسایی شد و پس از توزیع پرسشنامه بین افراد نمونه داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و نتایج تحلیل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی منجر به حذف مولفه استفاده شخصی، از متغییر رفتار غیراخلاقی و دو مولفه آگاهی و تداعی برند، از متغییر ارزش ویژه برند ادغام و دو مولفه خلق ارزش برای مشتری و کیفیت درک شده در مراحل 3 گانه تحقیق اضافه گردید. پس از به اعتبار و پایایی رساندن سوالات تحقیق (25 سوال برای متغییر رفتار غیراخلاقی و 27 سوال) از مولفه ها و داده ها تحلیل عاملی تأییدی گرفته شد و فرضیات تحقیق مورد قرار گرفت و نتایج نشان داد که رابطه بسیار معنادار و قوی بین رفتار غیراخلاقی و ابعاد ارزش ویژه برند وجود دارد. همچنین مولفه های فریبکاری و تقلب از متغییر رفتار غیراخلاقی در ارتباط با ارزش ویژه برند بی معنی بوده است و بر اساس این داده ها مدل ساختاری (SEM) ساخته شد و فرضیه ارتباط بین رفتار غیراخلاقی با ارزش ویژه برند از طریق متغییر میانجی وفاداری مشتری در این مدل جای نگرفت و معنادار نبوده است.
کلمات کلیدی : خلق ارزش رفتار غیراخلاقی آگاهی و تداعی برند