بررسی تأثیرات فعالیت های اقتصادی شرکت های واردکننده بر عملکرد شرکت های صادرکننده کوچک و متوسط

بررسی تأثیرات فعالیت های اقتصادی شرکت های واردکننده بر عملکرد شرکت های صادرکننده کوچک و متوسط

سعید صحت1 ملیکا قاصدی2

1) دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
2) داتشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
هدف این مقاله، بررسی تجربی تأثیرات کیفیت ارتباط بین صادرکننده و واردکننده بر عملکرد صادرات در شرکت های ایرانی است و اینکه چگونه شرکت های صادرکننده متوسط و کوچک بر مبنای کیفیت ارتباطشان با واردکنندگان تقسیم بندی می شوند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تاثیر مثبتی وجود دارد: از تسهیم اطلاعات بر عملکرد مالی صادرات و رضایت از معاملات صادراتی؛ جهت گیری بلند مدت روی عملکرد مالی صادرات، عملکرد استراتژیکی صادرات و رضایت از معاملات صادراتی؛ رضایت از روابط بر عملکرد مالی و استراتژیکی صادرات و رضایت از فعالیت صادراتی. همچنین شرکت ها به سه گروه متفکران بلندمدت ، شرکت های ناراضی و دارندگان اطلاعات تقسیم شده اند. داده ها تنها در دیدگاه یک طرف (یعنی صادرکننده) در روابط بین صادرکننده- واردکننده دخالت می کند. بعلاوه، این مطالعه بر مبنای مفروضات اولیه استوار است. همچنین از آنجا که این مطالعه در ابتدا بر اندازه گیری کیفیت رابطه از دیدگاه صادرکننده تمرکز می کند و دوم اینکه شکل گیری ارتباطات صادرکننده و پیش بینی هایی که در این مطالعه بررسی شده است، مرتبط با صادرکننده است. محدودیت مهم این مطالعه، استفاده از داده های یک منبع خبری از شرکت هاست که بطور خاص داده هایی برای قضاوت کردن ابعاد چندبُعدی کیفیت رابطه از کل شرکت است. همچنین مقیاس کیفیت رابطه نیاز به بهبود دارد. این مساله مشکل آفرین خواهد بود اگر یک مقیاس نتواند ساختار یکسانی را در زمان های متفاوت، جمعیت ها و مکان های متفاوت اندازه گیری نماید.
کلمات کلیدی : شرکت های متوسط و کوچک ایران بازارهای صادراتی