تاثیر رهبری تحول آفرین و توسعه فناوری اطلاعات بر یادگیری سازمانی ( مطالعه موردی بانک کشاورزی )
تاثیر رهبری تحول آفرین و توسعه فناوری اطلاعات بر یادگیری سازمانی ( مطالعه موردی بانک کشاورزی )
علی اکبر قهرمانی1 رضا نعمت زاده2
1) استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات تهران ، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
رشد شتابان تکنولوژی و بروز تغییرات بعضاً لحظه ای در حوزه کسب و کار سازمانها که متاثر از تغییر سلایق مشتریان و ورود رقبای جدید به حوزه فعالیت آنها می باشد ، ضرورت مدیریت تحول در لایه های مختلف سازمانی و فرآیندهای جاری در آنها را بیش از پیش مطرح نموده است . لذا در شرایط پرچالش حال حاضر سازمانها ، بهره گیری از سبک مدیریت تحول گرا توام با بکارگیری علوم جدید فناوری اطلاعات به منظور به روز رسانی حوزه یادگیری منعطف پذیر سازمانی ، دیگر مشابه گذشته یک انتخاب پیش روی سازمانها نبوده بلکه الزامی اجتناب ناپذیر در مسیر رشد و بالندگی سازمانها می باشد . مقاله پیش رو به بررسی میزان تاثیرات متغیرهای اشاره شده در محیط سازمانی بانک کشاورزی در کشور ایران پرداخته و هدف از تدوین آن ، ارائه راه کارهای ارتقاء میزان سطح کمی و کیفی یادگیری سازمانی در سازمان مذکور می باشد ؛ پژوهش فوق با توجه به توزیع پرسش نامه های طراحی شده در سطح واحدهای ادارات ستادی بانک ، توصیفی – پیمایشی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل داده های ، از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است که بوسیله آنها تاثیرات همزمان بهره گیری از سبک رهبری تحول آفرین و توسعه فناوری اطلاعات بر بهبود یادگیری سازمانی ، در مطالعه موردی بانک مزبور مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج حاصله در انتهای مقاله گزارش شده است . در بخش بحث و نتیجه گیری مقاله نیز ، سعی گردیده با بهره گیری از خروجی های نرم افزار و تحلیل همه جانبه ابعاد و مولفه های متغیر ها ، از انطباق نتایج حاصله با تحقیقات سایر پژوهشگران مطرح دنیا در این زمینه ، پیشنهادات کاربردی و موثری جهت افزایش میزان سطوح کمی و کیفی یادگیری سازمانی در بانک مورد تحقیق ارائه گردد .
کلمات کلیدی :
رهبری تحول آفرین
فناوری اطلاعات
یادگیری سازمانی
نفوذ آرمانی
مدیریت دانش