ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری کرج از نظر ذینفعان داخلی با استفاده از مدل سیستم تعالی کسب و کار کانجی

ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری کرج از نظر ذینفعان داخلی با استفاده از مدل سیستم تعالی کسب و کار کانجی

مریم جوینده رودسری1 فریدون اوحدی2 سعداله ابراهیم نژاد3

1) دانشجویی کارشناسی ارشد صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره وری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران -
2) استادیارگروه مهندسی صنایع، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران -
3) عضو هیأت علمی، گروه مهندسی صنایع، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
تعالی کسب و کار به عنوان “ابزاری برای اندازه گیری همزمان رضایت مشتریان، کارمندان و ذینفعان در یک سازمان به منظور رسیدن به ارزیابی جامعی از عملکرد سازمانی” می باشد (Kanji, 1998). ایجاد یک سیستم اندازه گیری که در آن معیارها به عنوان یک ابزار مدیریتی و انگیزشی استفاده میشوند اهمیت دارند. برای این که این نقش را تأمین کنیم، سیستم اندازه گیری عملکرد باید به صورتی گسترش یابد که هر فرد و نحوه مشارکت آن در سیستم کلی را مشخص کند. بنابراین، اندازه گیری عملکرد نیازمند ارزیابی سیستماتیک سازمان نسبت به معیارهایی است که به فاکتورهای موفقیت آن مربوط میشوند. ارزیابی عملکرد طی سالیان متمادی به ویژه بیست سال اخیر مدل ها و الگوهای مختلفی برای اندازه گیری عملکرد سازمانها مطرح شده اند که هریک از جنبه خاصی عملکرد یک سازمان را مورد بررسی قرار میدهند. هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداری کرج با استفاده از سیستم تعالی کسب و کار کانجی(KBEMS) و با رویکرد ذینفعان درون سازمانی می باشد.این سیستم به 2 بخش مدل تعالی کانجی (KBEM)و کارت امتیازی کانجی (KBS) می پردازد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بوده است که برای هر بخش یک پرسشنامه تهیه شده است. پایایی آنها از طریق آلفای کرون باخ محاسبه شد. عملکرد برای هر معیار بر اساس امتیازات عملکرد در مدل تعالی کارت امتیازی کانجی بدست آمده است. که در این زمینه تحقیق خاصی قبلاً صورت نگرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سازمان شهرداری کرج از نظر ذینفعان درون سازمانی دارای عملکردی غیرقابل قبول می باشد.
کلمات کلیدی : ارزیابی سیستم عملکرد اندازه گیری عملکرد سیستم ارزیابی عملکرد