ارائه مدل آموزش الکترونیکی مبتنی بر دیدگاه راهبردی و معماری

ارائه مدل آموزش الکترونیکی مبتنی بر دیدگاه راهبردی و معماری

محمد جواد عزیزی فر1 ایوب محمدیان2 احرام صفری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات( تجارت الکترونیک ) موسسه آموزش عالی نور طوبی
2) استادیار ، دکتری و مدیریت سیستم ،گروه مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و دانشگاه تهران
3) دکتری مهندسی صنایع و استادیار دانشگاه علم و صنعت

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
با ورود به عصر فناوری اطلاعات،تغییرات عمده ای در حوزه آموزش ایجاد شده است. یکی از مهم ترین دستاور دهای این عصر ،آموزش الکترونیکی می باشد که موجب ایجاد تحول شگرف در نظام آموزشی شده است. هم اکنون محور توسعه آموزش های الکترونیکی در اکثر کشوررهای جهان ،آموزش های مجازی می باشد. با توجه به حجم گسترده تقاضا برای آموزش از یک سو و نا توانی نظام کنونی در پاسخ گویی به آن و همچنین قابلیت فراوان روش های نوین آموزش الکترونیکی از سوی دیگر ، ایجاد و توسعه سیستم های آموزش الکترونیکی به امری ضروری و هم بدل گردیده است.در این مقاله با استفاده از روش فراترکیب به بررسی آموزش الکترونیکی با توجه به تعاریف ،استانداردها ،مزایا،اجزا و سیستم های آموزش الکترونیکی پرداخته شده است و در انتها بعضی از مدل های آموزش الکترونیکی را معرفی کرده و سپس با بررسی مدل های مختلف آموزش الکترونیکی مدل جامع برای آموزش الکترونیکی ارائه شده است.که این مدل شامل دو سطح معماری و راهبری می باشد که سطح معماری دارای اجزا محتوا،فرایند،نرم افزارهای کاربردی،زیرساخت فناوری می باشد و سطح راهبری آن شامل برنامه ریزی، طراحی،تولید،ارائه و بکارگیری و ارزیابی می باشد.
کلمات کلیدی : مدل آموزش الکترونیکی استانداردها تعاریف اجزا آموزش الکترونیکی