تأثیر تبلیغات بر نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تأثیر تبلیغات بر نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

فریال طالبی نژاد1 محمدحامد خان محمدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، پردیس علوم و تحقیقات دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
2) استادیار گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه بین تبلیغات با نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این تحقیق، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، نرخ گردش سهام و درصد روزهای انجام معامله به عنوان معیارهای نقدشوندگی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری شامل 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1393 می باشد. داده ها با آزمون همبستگي پیرسون، آزمون نرمال بودن جارکوبرا، آزمون فرضيه های F لیمر و به كمك نرم افزار Eviews مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. از آزمون هاسمن نیز برای آزمون مدل اثرات ثابت در مقابل اثرات تصادفی بهره گرفتیم. نتیجه بررسی ها در سطح کل شرکت ها مشخص نمود بین هزینه تبلیغات با اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام رابطه معنادار منفی وجود دارد و رابطه بین هزینه تبلیغات با نرخ گردش سهام، رابطه معنادار مثبت می باشد. همچنین در بررسی رابطه بین هزینه تبلیغات با درصد روزهای انجام معامله، مطالعه کلی شرکت ها بیانگر وجود رابطه معنادار مثبت می باشد. بنابراین نتیجه بررسی ها نشان داد بین هزینه تبلیغات با نقدشوندگی سهام رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
کلمات کلیدی : تبلیغات نقدشوندگی سهام اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام نرخ گردش سهام درصد روزهای انجام معامله.