بررسی رابطه ی رویکرد های مطالعه، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

بررسی رابطه ی رویکرد های مطالعه، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

علی فاضل1

1) مسئول

محل انتشار : بیست و دومین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی(https://ncsep.ir/)
چکیده :
موفقیت تحصیلی دانشجویان یکی از مهم ترین اهداف آموزش عالی کشور است، در این مقاله با بررسی پژوهش های انجام شده در رابطه با پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و رویکرد مطالعه در دانشجویان به این نتیجه می رسیم که افزایش عزت نفس در دانشجویان هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم باعث افزایش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان می شود، همچنین رویکرد مطالعه ی عمقی نیز به نوبه ی خود به شکل قابل توجهی روی پیشرفت تحصیلی دانشجویان و افزایش عزت نفس آنها تاثیر مثبتی می گذارد. دو رویکرد اساسی برای یادگیری در آموزش عالی وجود دارد؛ رویکرد عمقی و رویکرد سطحی .رویکرد عمیق با هدف درک واقعی مطالب به کار میرود و باعث یادگیری معنیدار و طولانی مدت میشود. در مقابل، رویکرد سطحی به حفظ مطالب به کمک راهبرد یادگیری طوطیوار میپردازد و به درک معنای مطالب نمی انجامد(شکورنیا و همکاران، 1394). از دیگر عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی، عزت نفس میباشد. عزت نفس رضایت فرد نسبت به خود و احساس ارزشمند بودن است. منظور از عزت نفس آن است که افراد نسبت به خود چگونه فکر میکنند؟، چقدر خود را دوست دارند؟ و از عملکرد خود تا چه میزان راضی هستند؟ عزت نفس در زندگی انسان به عنوان هسته مرکزی، ساختارهای روانشناختی فرد را چون سپر محافظ در برابر اضطراب محافظت نموده، آسایش خاطر وی را فراهم میآورد.(Blake, 1989) امید است اساتید محترم و دانشجویان با مطالعه ی این مقاله و کسب شناخت در این عرصه باعث پیشرفت خود و جامعه ی علمی ایران عزیزمان باشند.
کلمات کلیدی : رویکرد مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان عزت نفس