بررسی رابطه ی رویکرد های مطالعه، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

علی فاضل1

چکیده :
موفقیت تحصیلی دانشجویان یکی از مهم ترین اهداف آموزش عالی کشور است، در این مقاله با بررسی پژوهش های انجام شده در رابطه با پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و رویکرد مطالعه در دانشجویان به این نتیجه می رسیم که افزایش عزت نفس در دانشجویان هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم باعث افزایش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان می شود، همچنین رویکرد مطالعه ی عمقی نیز به نوبه ی خود به شکل قابل توجهی روی پیشرفت تحصیلی دانشجویان و افزایش عزت نفس آنها تاثیر مثبتی می گذارد. دو رویکرد اساسی برای یادگیری در آموزش عالی وجود دارد؛ رویکرد عمقی و رویکرد سطحی .رویکرد عمیق با هدف درک واقعی مطالب به کار میرود و باعث یادگیری معنیدار و طولانی مدت میشود. در مقابل، رویکرد سطحی به حفظ مطالب به کمک راهبرد یادگیری طوطیوار میپردازد و به درک معنای مطالب نمی انجامد(شکورنیا و همکاران، 1394). از دیگر عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی، عزت نفس میباشد. عزت نفس رضایت فرد نسبت به خود و احساس ارزشمند بودن است. منظور از عزت نفس آن است که افراد نسبت به خود چگونه فکر میکنند؟، چقدر خود را دوست دارند؟ و از عملکرد خود تا چه میزان راضی هستند؟ عزت نفس در زندگی انسان به عنوان هسته مرکزی، ساختارهای روانشناختی فرد را چون سپر محافظ در برابر اضطراب محافظت نموده، آسایش خاطر وی را فراهم میآورد.(Blake, 1989) امید است اساتید محترم و دانشجویان با مطالعه ی این مقاله و کسب شناخت در این عرصه باعث پیشرفت خود و جامعه ی علمی ایران عزیزمان باشند.
کلمات کلیدی : رویکرد مطالعه، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، عزت نفس


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی
محل انتشار : بیست و دومین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : https://ncsep.ir/
ارسال کننده : علی فاضل
کد IOI مقاله : AZAZ-AZAEKK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/AZAZ-AZAEKK

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls