رابطه برندسازي داخلي با رفتار شهروندی برند ، رضایت شغلی و تعهد برند در برج سپهر بانک صادرات

رابطه برندسازي داخلي با رفتار شهروندی برند ، رضایت شغلی و تعهد برند در برج سپهر بانک صادرات

احسان احد مطلقی1 ٍزهرا کاظمی اصل زاده2

1) استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور استان تهران
2) دانش آموخته، دانشگاه پیام نور تهران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com/2nd)
چکیده :
درگذشته شرکتهاي فعال در حوزه خدمات از رویکرد مبتنی بر مشتري براي برندسازي استفاده مینمودند. این رویکرد برمبناي تبلیغات بیرونی براي ساختن یک برند قوي تأکید میکرد و نقش کارکنان را در ساختن برند نادیده میگرفت. در سالهاي اخیر رویکردي نوین با تأکید بر نقش کارکنان در برندسازي موردتوجه قرارگرفته است. این رویکرد تحت تأثیر مدیریت برند داخلی، تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندي برند و رضایت شغلی شکل گرفته است. موضوع اصلی این تحقیق بررسی رابطه رفتار شهروندی برند – رضایت شغلی و تعهد است . از نظر هدف کاربردی و از نظر روابط بین متغیرها دارای همبستگی و ارتباط است. جمعیت آماری کارمندان بانک صادرات هستند که 100 نفرشان انتخاب شده اند.در ضمن برای چک کردن قابل اعتماد بودن پرسشها از ضریب آلفای کورنباخ استفاده شده است .برای سنجش داده ها تست قابل اعتماد بودن فرضیه تحقیق به کار رفته است. از نرم افزار آماری SPSS برای ایجاد پایگاه داده و تست فرضیه استفاده شده است . تست همبستگی )ارتباط( ثابت کرد که ارتباط مثبت و معنی داری بین برندسازي داخلي و رفتار شهروندی برند وجود دارد . برندسازي داخلي و رضایت شغلی هم ارتباط مثبت و معنی داری در حد 99 % دارند . برندسازي داخلي و تعهد به برند هم ارتباط مثبت و قابل اهمیتی دارند.همچنین ارتباط بین رضایت شغلی کارکنان با تعهد و مسئولیت برند و رفتار شهروندی برند، و در آخر ارتباط مابین تعهد و مسئولیت برند با رفتار شهروندي برند اثبات شده است
کلمات کلیدی : برندسازي داخلي رفتار شهروندی برند تعهد برند رضایت شغلی