بررسی اثر بخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری بر خلاقیت و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی

بررسی اثر بخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری بر خلاقیت و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی

عصمت پس حصاری1

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مشاوره تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان-ایران

محل انتشار : کنفرانس ملی تحقیقات کاربردی در علوم انسانی و روانشناسی(ahpconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از اثر بخشی بازی درمانی به روش شناختی رفتاری بر خلاقیت و رشد اجتماعی دانش اموزان پسر ابتدایی شهرستان قوچان اجرا گردید.روش پژوهش شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود.نمونه پژوهش 30 نفر دانش آموز پسر دبستانی بودند و به دو گروه آزمایش و کنترل (15نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل ) با روش نمونه گیری دردسترس وهدفمند انتخاب گردیدند.ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون خلاقیت و رشد اجتماعی عمل آمد.پس از اجرای پیش آزمون، برنامه آموزش خلاقیت ورشد اجتماعی به مدت یک هفته برای گروه آزمایش اجرا شدفرضیه های پژوهش عبارت است از بازی درمانی به شیوه شناختی – رفتاری بر خلاقیت دانش آموزان مؤثر است. بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری بر رشداجتماعی دانش آموزان مؤثر است و اهداف تحقیق شامل بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر خلاقیت ورشد اجتماعی دانش آموزان می باشد. برای بررسی فرضیه ها از تحلیل کواریانس استفاده شده است و نتایج نشان داد بازی درمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی دانش آموزان تاثیر داشته است.
کلمات کلیدی : بازی درمانی ویکرد شناختی رفتاری خلاقیت رشداجتماعی