تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و رفتار شهروندی سازمانی مدیران و معاونان آموزش و پرورش شهرستان آمل

تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و رفتار شهروندی سازمانی مدیران و معاونان آموزش و پرورش شهرستان آمل

رضا یوسفی سعید آبادی1 محمد عباسی2

1) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ساری
2) کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ساری

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم مهندسی و توسعه شهری پایدار - کپنهاگ(dtuconf.eu)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان آمل می باشد. پژوهش پیش رو، از نظر هدف کاربردی و از دید روش، در دسته پژوهش های توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن، کلیه مدیران و معاونان مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهرستان آمل هستند که برای جمع آوری داده ها، تعداد 378 پرسشنامه میان نمونه آماری توزیع شد. نمونه گیری به روش نمونه برداری احتمالی نامحدود و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان صورت گرفته است. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش، رفتار شهروندی سازمانی پودسکاف و همکاران (1990)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) استفاده شد. با نظر اساتید و متخصصان مدیریت و میانگین واریانس توسعه یافته، روائی سوال ها در حد مطلوبی ارزیابی شد که ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، پایایی مناسبی را برای پرسشنامه نشان داد. آزمون مدل مفهومی با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و با به کارگیری نرم افزار SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان آمل تاثیر دارد.
کلمات کلیدی : فرهنگ سازمانی سازگاری سازمانی مشارکت سازمانی انعطاف پذیری سازمانی رسالت سازمانی مدیریت دانش رفتار شهروندی سازمانی