مدلسازی و ارزیابی عوامل موثر بر قصد خرید مشتری از طریق رسانه های اجتماعی با استفاده از رویکرد Fuzzy DEMATEL” “- صنعت مورد مطالعه: تجهیزات پزشکی

مدلسازی و ارزیابی عوامل موثر بر قصد خرید مشتری از طریق رسانه های اجتماعی با استفاده از رویکرد Fuzzy DEMATEL” “- صنعت مورد مطالعه: تجهیزات پزشکی

سید علیرضا شفیعی بنادکی1 سلمان نظری شیرکوهی2

1) کارشناسی ارشد MBA، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران ، دانشکده فنی فومن
2) استادیار گروه مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشکده فنی فومن، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد(ibaeconf.com)
چکیده :
امروزه با فراگیری شبکه جهانی وب، شاهد ایجاد و استفاده گسترده از رسانه های اجتماعی ، با تعاریف نسبتاً متفاوت ولی با اهداف عموماً یکسان بوده ایم. میزان استفاده و نفوذ روزافزون این نوع از رسانه ها در میان طبقات مختلف جامعه از یک طرف و تکثر دسترسی و سهولت استفاده از طرف دیگر، عادت ها و گرایش های جدیدی را در جامعه به وجود آورده است. از منظر علم بازاریابی، رسانه های اجتماعی یکی از ابزار هایی است که توسط آن می توان به مشتریان بالقوه کالا یا خدمات نزدیک شد و از منظر علم رفتار شناسی با كشف عوامل تاثیر گذار برروی فرآیند تصمیم گیری خرید مشتریان و اثرگذاری در این فرآیند از راه های مختلف، می توان بر روی قصد خرید مشتری نهایی تاثیر گذاشت. در این مقاله ابتدا با مرور بر ادبیات موضوع و تعریف رسانه اجتماعی، عوامل تاثیر گذار بر قصد خرید مشتری از طریق این رسانه ها را بررسی خواهیم کرد و در ادامه یک مدل مفهومی با بیان متغییر های مستقل و واسطه ای را توسعه خواهیم داد. سپس جهت شناسایی الگوی روابط میان متغییر های فوق از تکنیک دیمتل فازی استفاده خواهیم نمود. صنعت مورد مطالعه در این پژوهش، تجهیزات پزشکی و با تمرکز بر تجهیزات پزشکی قابل فروش بدون نسخه یا به اصطلاح OTC می باشد. پس از جمع آوری نظرات خبرگان درسطح مدیریت و در بخش های فروش، خدمات پس از فروش، بازاریابی، منابع انسانی و مدیریت عامل از 7 شرکت تولید کننده و وارد کننده و پس از تحلیل کمی مرتبط در اکسل، نتایج تحقیق نشان داد اعتماد درک شده مخاطب تاثیر گذارترین عامل در قصد خرید مشتری از طریق رسانه های اجتماعی بوده است.
کلمات کلیدی : بازاریابی رسانه اجتماعی قصد خرید مشتری تصمیم گیری چند معیاره دیمتل فازی