بررسی اثر بخشی شعر درمانی گروهی بر تنظیم هیجان دانشجویان دارای افسردگی اساسی

بررسی اثر بخشی شعر درمانی گروهی بر تنظیم هیجان دانشجویان دارای افسردگی اساسی

مهدی علی زاده اصل1 الهه خوشنویس2 سیما قدرتی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، گرایش خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران،
2) استادیار روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
3) استادیار روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف: از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت شعر درمانی گروهی بر تنظیم هیجان دانشجویان دارای افسردگی اساسی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، همراه با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و جامعه ی مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران در سال97-96 بود. به این منظور ابتدا از بین دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی و از طریق فراخوان، ثبت نام به عمل آمد و سپس از دانشجویانی که توسط درمانگر مرکز، افسردگی اساسی در آنها تشخیص داده شده بود 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند.از آنها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران در پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد گروه آزمایش در معرض ۷ جلسه ی 90 دقیقه ای شعردرمانی گروهی دو بار در هفته قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده از شاخص‌های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه مولفه های تنظیم هیجان، در گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون نشان داد برای تمامی مولفه ها، به جز نشخوارگری، معنی دار می باشد (05/0>P). نتیجه گیری با توجه به یافته‌های پژوهش این نتیجه‌گیری به دست آمد که می‌توان از طریق آموزش مفاهیم شعردرمانی گروهی بر تنظیم هیجان دانشجویان دارای افسردگی اساسی کمک نمود.
کلمات کلیدی : شعر درمانی گروهی تنظیم هیجان افسردگی اساسی