بررسی تاثیر هوش هیجانی در تدوین برنامه درسی

مرتضی رستمی1 فاطمه غلامی2 حدیث رستمی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه
3) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
پیدایش مبحث هوش هیجانی، مسیر تازه ای پیش روی بشر قرار داد. و توانست علل بسیاری از ناکامی ها را که در عدم کنترل هیجانات و برخورد نادرست با محیط بود ، شناسایی و اصلاح کند. مطالعه حاضر به روش کتابخانه ای به بررسی لزوم توجه به هوش هیجانی در تدوین برنامه درسی پرداخته است.با توجه به آن که هدف عمده ی آموزش همگانی هر کشوری، تربیت افراد توانمند و کارا در جهت نیل به کامیابی است؛ لذا توجه به مقوله هوش هیجانی در تدوین برنامه درسی می تواند گام مهمی در جهت دسترسی به این هدف باشد. به باور نگارندگان، برنامه درسی باید دارای جنبه های متعددی جز آنچه محتوای علمی صرف تلقی می شود، باشد. و بر پرورش یاد گیرندگان اهتمام ورزد. اگر چه بهره هوشی نقش مهمی در موفقیت های تحصیلی افراد دارد، ولی هوش هیجانی به مراتب نقش مهمتری را ایفا می کند، که شامل شناخت و کنترل هیجانات و همدلی با دیگران و حفظ روابط مطلوب است.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی برنامه درسی بهره هوشی شناخت.