بررسی نقش افسردگی در رابطه بین خودکارآمدی با آمادگی اعتیاد در نوجوانان

بررسی نقش افسردگی در رابطه بین خودکارآمدی با آمادگی اعتیاد در نوجوانان

خدیجه فولادوند1

1) استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
مقدمه: اگر چه دوره نوجوانی یک دوره خطرساز تحولی برای تجربه مواد است اما عوامل متنوع خطرساز و محافظت کننده وجود دارند که شناخت آنها مهم است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش افسردگی در رابطه بین خودکارآمدی با آمادگی اعتیاد در نوجوانان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. 228 نفر (116 دختر، 112 پسر) از دانش آموزان دبیرستان های استان لرستان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب و پرسشنامه هایی درباره افسردگی، خودکارآمدی و آمادگی اعتیاد را کامل کردند. داده های جمع آوری شده از طریق شاخص های توصیفی و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین متغیرهای افسردگی، خودکارآمدی و آمادگی اعتیاد رابطه معنی دار وجود دارد (05/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که افسردگی رابطه بین خودکارآمدی و آمادگی اعتیاد را تا حدودی تعدیل می کند (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر آن است که افسردگی می تواند رابطه بین خودکارآمدی و آمادگی اعتیاد را تعدیل کند؛ در نتیجه کاهش سطح افسردگی می تواند منجر به کاهش رفتار پرخطر مصرف مواد در دانش آموزان شود.
کلمات کلیدی : افسردگی خودکارآمدی آمادگی اعتیاد دانش آموزان