الویت بندی عوامل مؤثر مهارت کلامی مدیران در ارتباطات بازرگانی

الویت بندی عوامل مؤثر مهارت کلامی مدیران در ارتباطات بازرگانی

بهنام عاشقی1 وحید خاک شهرستانی2

1) کارشناس ارشد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ایران -
2) کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه آزاد رشت ايران -

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
مهارت مکالمه¬ای در ارتباطات بازرگانی از اهمیت ویژه¬ای برخوردار بوده و عوامل مختلف، مسئول ایجاد ارتباط صحیح در کسب ¬و کار هستند. این پژوهش با هدف الویت¬بندی عوامل مؤثر در ارتباط کلامی مدیران فروش صورت پذیرفته¬است. مطالعه¬ی حاضر مطالعه¬ای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی است. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل مدیران فروش شرکت¬های موادغذایی شهر رشت بوده که تعداد 90 نفر از بین 176 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده¬اند. ابتدا با مروری بر آثار موجود، الگوی مفهومی مهارت کلامی طراحی گردید. سپس به منظور تعیین روایی محتوا، الگوی فرضی به گروه خبرگان 10 نفره ارائه شد. برای جمع¬آوری اطلاعات از روش نمونه¬گیری تصادفی و از پرسشنامه¬ی مهارت کلامی مدیران در ارتباطات بازرگانی استفاده شده است. ابتدا پرسشنامه¬ دارای 8 عامل و 70 شاخص بود که با نظرسنجی از گروه خبرگان، به 7 عامل و 42 شاخص اصلاح شد. سپس در اختیار صاحبان فرآیند قرار گرفت. پس از تعیین پایائی از روش آلفاي کرونباخ ) 917/0 بدست آمد( و برای الویت¬بندی عوامل مؤثر مهارت کلامی مدیران در ارتباطات بازرگانی با استفاده از نرم افزار SPSS الویت¬بندی به دست آمده شامل (شیوایی ¬بیان و ادای صحیح کلمات، اجتناب از اهانت و هتک حرمت به دیگران، مهارت در شیوه¬ی برقراری مکالمات ¬تلفنی، سلیس و روان صحبت کردن و لذت¬بردن از مصاحبت با دیگران) به ترتیب پنج عامل نخست بودند نتایج حاصل از این مطالعه نشان می¬دهد که مهارت کلامی مدیران در ارتباطات بازرگانی از اهمیت ویژه¬ای برخوردار بوده و عوامل مختلف، مسئول ایجاد ارتباط صحیح در کسب و کار هستند، بنابراین یک مدیر موفق باید از کم و کیف فرآیند ارتباطی آگاه باشد و نحوه¬ی برقراری ارتباطات مؤثر را بداند.
کلمات کلیدی : ارتباط مؤثر مهارت کلامی ارتباطات بازرگانی مهارت¬های مدیران