اثربخشی آموزش مهارت¬های تاب¬آوری در عملکرد خانواده و رضايت زناشويي زوجین داراي تعارضات زناشويي شهرستان کرج

اثربخشی آموزش مهارت¬های تاب¬آوری در عملکرد خانواده و رضايت زناشويي زوجین داراي تعارضات زناشويي شهرستان کرج

اکرم سهرابی1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
مقدمه و روش: تعارض زناشویی نوعی عدم توافق مداوم و معنادار بین دو همسر است که حداقل یکی از آن¬ها آن را گزارش دهد، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت¬های تاب¬آوری بر عملکرد خانواده و رضايت زناشويي زوجین داراي تعارضات زناشويي شهرستان کرج انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نيمه آزمایشی از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري در اين پژوهش كليه زوجین داراي تعارضات زناشويي مراجعه‌کننده به مراكز بهداشت شهر کرج که به دلیل حل مشکلات و تعارضات زناشویی خواستار شرکت در جلسات آموزشی مهارت‌های تاب‌آوری و دریافت کمک‌های تخصصی روان‌شناختی بود. نمونه آماری شامل 44 نفر از زوجین واجد شرایط شهر کرج مراجعه كننده به مراكز بهداشتي بود که به شيوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شيوه تصادفي در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 11 زوج، 22 نفر در هرگروه) جایگزین شدند.گروه ازمایش تحت آموزش مهارت‌های تاب‌آوری حاتمي و رمضاني (2015) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری در پژوهش پرسش‌نامه رضايت زناشويي انريچ و عملکرد خانواده بود. يافته¬ها: نتايج نشان داد آموزش مهارت-های تاب آوری بر خرده مقیاس‌های ارتباط زناشویی، حل تعارض، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان تأثیر معناداری دارد، همچنین آموزش مهارت¬های تاب آوری بر خرده مقیاس‌های عملکرد خانواده از جمله توانایی حل مشکل، نقش¬ها، و ابراز عاطفی تأثیر معناداری دارد نتیجه¬گیری: برنامه آموزش تاب¬آوری منجر به ارتقای توانمندی افراد در مواجه با رویدادهای زندگی، افزایش سلامت روان و بهبود روابط بین فردی به کار می¬رود.
کلمات کلیدی : آموزش مهارت¬های تاب¬آوری عملکرد خانواده رضایت زناشویی تنظیم هیجان زوجین