رابطه میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان تحصیلات تکمیلی

رابطه میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان تحصیلات تکمیلی

اکرم سهرابی1

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب بود. نمونه آماری شامل 400 نفر بود که به صورت نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند؛ ابزار پژوهش پرسشنامه¬های تمایزیافتگی خود (DSI-R) و میزان استفاده از شبکه مجازی بود. روش آماری: جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بهره گرفته شده بود. یافته ها نشان داد که، با r (400)=-0/196,p<0/01، بین میزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي و تمایزیافتگی خود همبستگی ضعیف در جهت معکوس وجود دارد. به عبارت دیگر می توان گفت افزایش استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي احتمالا سطح تمایزیافتگی را کاهش می دهد.
کلمات کلیدی : میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تمایزیافتگی خود دانشجویان تحصیلات تکمیلی