ارزيابي سواد رسانه‌اي شهروندان تهراني (مطالعه موردي مناطق يک و بيست شهر تهران)

ارزيابي سواد رسانه‌اي شهروندان تهراني (مطالعه موردي مناطق يک و بيست شهر تهران)

فرحناز محمدزاده1 گیتا علی آبادی2

1) کارشناسی ارشد، گروه ارتباطات علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2) گروه ارتباطات علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
امروزه رسانه¬ها عنصر جدايي¬ناپذير زندگي انسان¬ها شده¬اند. آنها با احاطه بر توليد وتوزيع اطلاعات و حضور فراگير آن در ميان جوامع، مخاطبان را در معرض حجم وسيع اطلاعات قرار مي¬دهند. براي اينکه بتوان مخاطباني داشت که در کنار بهره¬گيري آگاهانه و فعالانه از اين رسانه¬ها بتوانند خود را در برابر چالش‌ها و پيامدهاي مخرب آن¬ها در زندگي محافظت کنند بايد سواد جديدي ايجاد کرد که از آن با نام سواد رسانه¬اي ياد مي¬شود. کارشناسان مهم¬ترين هدف سواد رسانه¬اي را رشد و گسترش تفکر انتقادي و دادن قدرت کنترل به افراد در استفاده از برنامه¬هاي رسانه مي¬دانند و فهم و تفسير صحيح پيام¬هاي رسانه و تجزيه و تحليل آن¬ها و آماده سازي افراد براي زندگي در جوامع دموکراتيک را در اولويت بعدي قرار مي‌دهند و کمترين نتيجه سواد را در يادگيري درباره تاريخ رسانه مي¬دانند. به طور کلي هدف سواد رسانه¬اي اين است که به مردم کمک کند تا به جاي آنکه مصرف کنندگاني فرهيخته باشند، شهرونداني فرهيخته باشند. بنابراين با توجه به توضيحات گفته شده، هدف اين پژوهش ارزيابي سواد رسانه¬اي شهروندان شهر تهران است. در اين مطالعه به منظور گردآوري اطلاعات از ابزارها و کنترل¬هاي مداخله¬گر و اطلاعات شامل کتب و مقالات مربوط و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش ساکنين مناطق يک و بيست شهر تهران است. در اين راستا پرسشنامه بين نمونه توزيع گرديد. سوالات پرسشنامه بر اساس طيف 5 درجه¬اي ليکرت طراحي شده و در طراحي سؤالات سعي شده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. نتايج اين تحقيق نشان مي¬دهد که سواد رسانه¬اي شهروندان مناطق يک و بيست شهر تهران با همديگر اختلاف معناداري دارد.
کلمات کلیدی : سواد رسانه سواد رسانه‌اي مداخله گر.