بررسی اثربخشي بازي درماني بر افزايش خلاقيت دربین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (مطالعه موردی شهرستان کلیبر)

بررسی اثربخشي بازي درماني بر افزايش خلاقيت دربین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (مطالعه موردی شهرستان کلیبر)

فرشید آقا زاده کلیبر1

1) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد واحد اهر،ایران اهر

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشي بازي درماني بر افزايش خلاقيت در بین دانش¬آموزان پسر مقطع ابتدايي شهر كليبر بود. طرح پژوهش نيمه آزمايشي از نوع طرح پيش¬آزمون- پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانش¬آموزان پسر مقطع ابتدايي شهر كليبر در سال تحصيلي 97-1396 بودند كه از اين جامعه، تعداد 40 نفر به صورت نمونه¬گيري خوشه¬اي و سپس گمارش تصادفي انتخاب شدند و سپس از بین دانش¬آموزان مدارس انتخاب شده صورت تصادفی در 2 گروه، آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودني¬های گروه آزمایش، تحت بازي درماني، به مدت 10 جلسه قرار گرفته و در مقابل گروه کنترل هيچ آموزشي را دريافت نكرد. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه خلاقيت عابدي و مشكلات رفتاري راتر استفاده گرديد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري تحليل كواريانس چند متغيره انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه بازي¬درماني بر خلاقيت و مشكلات رفتاري دانش¬آموزان تأثير دارد. در واقع بازي درماني باعث افزايش خلاقيت و كاهش مشكلات رفتاري در دانش¬آموزان مي¬گردد. بنابراين توجه به بازي درماني مي¬تواند نقش مهمي در خلاقيت و مشكلات رفتاري دانش¬آموزان داشته باشد.
کلمات کلیدی : بازی درمانی خلاقيت مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر ابتدایی