ارزشیابی برنامه ی آموزش پیشگیری از عوارض شیمی درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی

ارزشیابی برنامه ی آموزش پیشگیری از عوارض شیمی درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی

مریم همتی قراملکی1 نسرین اکبری شهابی2

1) استادیار گروه روان شناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران-
2) دانش آموخته ی گروه روان شناسی(ارشد)، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران-

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
این مطالعه پژوهشی آزمایشی است که در اواخرسال 1396در بیمارستان شهید قاضی طباطبایی تبریزانجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 60نفراز بیماران سرطانی بود که با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(در هر گروه 30نفر) قرار داده شدند. میزان اضطراب و افسردگی آنها با استفاده از مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی (HADS) ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کوواریانس نشان داد که میزان افسردگی و اضطراب پس از آموزش، معنی دار افزایش نیافته بود هر چند کمی سطح افسردگی و اضطراب پایین آمده بود. پس این برنامه آموزش رسمی در پیشگیری از عوارض شیمی درمانی درکاهش اضطراب وافسردگی بیماران موثر نیست و نیاز به روش های دیگر برای ارائه خدمات خصوصاٌ در ابعاد روانشناختی وجود دارد.
کلمات کلیدی : بیماران سرطانی اضطراب افسردگی پیشگیری از عوارض شیمی درمانی و پرسشنامه HADS.