اثر آموزش تئوری انتخاب بر رضایت زناشویی در زنان متأهل

اثر آموزش تئوری انتخاب بر رضایت زناشویی در زنان متأهل

شهره اقطاعی1 دردانه تیموری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مشاوره
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش تئوری های انتخاب بر میزان رضایت زناشویی در زنان متأهل بود. این‎ ‎پژوهش‎ ‎از‎ ‎نوع‎ ‎نیمه‎ ‎آزمایشی‎ ‎و‎ ‎با‎ ‎طرح‎ ‎پیش آزمون،‎ ‎پس آزمون‎ ‎با گروه‎ ‎کنترل‎ ‎می باشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان ‏متأهل که در تابستان 1397 برای حل مشکلات زناشویی خود به مراکز مشاوره سطح شهر مشهد مراجعه نمودند. نمونه ‏پژوهش شامل 80 نفر است که به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل ‏تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1989)، استفاده شد. داده¬ها توسط نرم افزار ‏SPSS‏ و روش تحلیل کواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می داد که آموزش مبتنی بر ‏تئوری های انتخاب اثر بخشی معنی داری بر بهبود رضایت زناشویی در زنان متأهل دارد.‏
کلمات کلیدی : آموزش تئوری انتخاب رضایت زناشویی.‏