اثر بخشی آموزش شفقت به خود بر خودکارآمدی دختران نوجوان مرکز شبه خانواده استان یزد

اثر بخشی آموزش شفقت به خود بر خودکارآمدی دختران نوجوان مرکز شبه خانواده استان یزد

الهه پهلوان پور1

1) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودکارآمدی دختران نوجوان مرکز شبه خانواده یزد انجام گرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه¬ی دختران نوجوانی بودند که در مرکز شبه خانواده نگهداری می¬شدند. که از میان آنان 20 نفر به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی، به دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه¬های خودكارآمدي بندورا (1995) است. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه¬ای آموزش شفقت به خود قرار گرفتند و برای گروه گواه هیچ مداخله¬ای اعمال نشد. داده¬ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس یک متغیره (انکوا) و چند متغیره (مانکوا) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش شفقت به خود، توانسته است 6/73 درصد از واریانس کل نمرات خودکارآمدی را تببین ¬کند.
کلمات کلیدی : شفقت به خود خودکارآمدی و نوجوانان