مروری بر مشکلات فرهنگی- اجتماعی بازماندگی از تحصیل کودکان

مروری بر مشکلات فرهنگی- اجتماعی بازماندگی از تحصیل کودکان

فاطمه صحرایی1

1) دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
بازماندگی از تحصیل از جمله مسائل مهم آموزش و پرورش است. ادامه تحصیل یا ترک تحصیل کودکان با عوامل مختلفی از جمله فضای فرهنگی- اجتماعی جامعه رابطه داشته و این امر در همه جوامع حائز اهمیت است. سواد درسطوح مختلف آن (از خواندن و نوشتن ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی) در زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزه کاری، زندگی خانوادگی، سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی شان آنقدر مؤثر است که ریشه کنی بی سوادی گاهی منجر به کاهش مرگ و میر، کاهش بیماری، کاهش بزه کاری و کاهش خشونت های خانوادگی و اجتماعی و ... می شود. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسناد بالادستی به بررسی مشکلات فرهنگی- اجتماعی بازماندگی تحصیلی کودکان پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد بازماندن از تحصیل کودکان مولود عوامل فرهنگی- اجتماعی شامل: بی سوادی والدین، فقر فرهنگی خانواده، اعتیاد، طلاق والدین، فقر، نامناسب بودن شرایط اولیه زندگی، تبدیل شدن به کودکان خیابانی، عدم اجرای صحیح و کامل قوانین تحصیل اجباری می باشد.
کلمات کلیدی : بازماندگی از تحصیل کودکان عوامل فرهنگی