تحلیلی بر نقش بازی در فعالیت¬های کودکان در مهدکودک¬ها

تحلیلی بر نقش بازی در فعالیت¬های کودکان در مهدکودک¬ها

عنایت کریم زاده1 مرجان کیان2 عادل ظفری نژاد3 فرهاد مومنی4

1) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
2) استاد دانشگاه خوارزمی تهران
3) کارشناس ارزیابی دانشگاه فرهنگیان
4) کارشناس فرهنگی - آموزشی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودک¬های شهر یاسوج در سال 1393 است، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودک¬ها را تشریح کند. روش پژوهش کمی از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مهدکودک¬های شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشه¬ای تعداد 20 مهدکودک به عنوان نمونه انتخاب شدند. و ابزار به کار گرفته شده، جهت جمع آوری داده¬ها پرسشنامه بود. پرسشنامه¬ها پس از جمع آوري، وارد نرم افزار آماري SPSS گرديد. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلقای کرنباخ (93/0)، محاسبه شد. برای بررسي داده-ها از دو نوع آمار توصيفي و آمار استنباطي(آزمون هاي فریدمن و تی) استفاده شد. یافته¬ها نشان داد در سطح آمار توصیفی با توجه به سطح معناداری که برابر با 033/0 می¬باشد، چون این مقدار از 05/0 کمتر است، ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودک¬های شهر مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط است. باتوجه به آزمون فریدمن میزان کای اسکوار در آزمون فریدمن 8/9 و سطح معنی داری 002/0 است در نتیجه ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودک¬های شهر یاسوج تا حدودی متفاوت است. بنابراین پیشنهاد می¬شود؛ فضاي كافي براي بازي مورد علاقه كودك فراهم شود، اشياء و اسباب‌بازي‌هاي متنوعي در دسترس كودك قرار گيرد تا او به راحتي به وسيلة مورد علاقة خود دست يابد. نوع اسباب و وسايل بازي متناسب با شرايط سنّي كودك انتخاب شود. متناسب با شرايط فرهنگي و موقعيت اجتماعي و محيطي كه كودك در آن زندگي مي‌كند، وسايل بازي انتخاب شوند.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: کودکان ارزشیابی بازی مهدکودک