تحلیل و بررسی روانشناسی تولید علم با تأکید بر تعالیم مشاورهای قرآن و علوم تربیتی
تحلیل و بررسی روانشناسی تولید علم با تأکید بر تعالیم مشاورهای قرآن و علوم تربیتی
احسان طالبی1 مصطفی مزارعی2 حسینه جهاندیده3
1) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان، شیراز
2) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان، شیراز
3) دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز رسالت، زاهدان، ایران
محل انتشار :
اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
در بین تمامی مکاتب مذهبی، هیچ مکتبی همانند اسلام برای علم، دانش و آگاهی ارزش قائل نیست. از منظر اسلام، علم اساس همه ارزشهای فردی و اجتماعی است. فقط بهتنهایی در قرآن کریم بیش از 300 بار به شکلهای گوناگون به علم و دانش و تولید آن پرداختهشده است. حقیقت این است که تولید علم و توسعه علمی بهعنوان موتور محرک در توسعه همهجانبه و پایدار کشورها، نقش حیاتی ایفا میکند. یکی از عناصر اصلی و زیربنایی در تولید علم در هر جامعه، دانشگاهها میباشند که تولید علم از وظایف غیرقابلانکار آنها در یک جامعه محسوب میشود. دانشگاهها در راه ایفای این وظیفه خطیر رسالتهایی بر عهدهدارند که باید به آنها جامه عمل بپوشانند. درمجموع باید گفت که دانشگاه رسالت بسیار مهمی را بر دوش خود احساس میکند، زیرا دانشگاه همواره نقش یک پایگاه فرهنگسازی و تمدن سازی را در جامعه داشته و خواهد داشت. ازاینرو کاستی و لغزش دانشگاه منتهی به سستی و درنهایت وابستگی فرهنگی و ضعف تمدن خواهد شد؛ ازاینرو نقش دانشگاه در جامعه بسیار مهم و بااهمیت است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون آیات قرآن و احادیث اهلبیت (ع) طی سه مرحله پردازش مضامین، ترکیب و تلخیص شدهاند که منتج به شکلگیری هفت مضمون فراگیر گردید که درواقع رسالتهای دانشگاه در تولید علم را شرح میدهد. این رسالتها عبارتاند از: تأکید بر پژوهش، علم، سرچشمه اقتدار و قدرت، علم، سرچشمه مبارزه با جهل و نادانی، علم، سرچشمه ایمان، ترویج فرهنگ تسهیم دانش، توجه و تولید علوم مفید و کاربردی و پیشرفت اخلاقی بهوسیله تولید علم، همه و همه رسالتهایی هستند که بر دوش دانشگاه است.
کلمات کلیدی :
قرآن کریم
اهلبیت
تحلیل مضمون
رسالت
دانشگاه
تولید علم
روانشناسی