بررسی تطبیقی محتوا، برنامه درسی، روش تدریس و ارزشیابی علوم در کشور های ایران، انگلستان و ژاپن

بررسی تطبیقی محتوا، برنامه درسی، روش تدریس و ارزشیابی علوم در کشور های ایران، انگلستان و ژاپن

حمید مراد1

1) کارشناس ارشد روانشناسی

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی برنامه درسی، روش های تدریس، محتوای درسی و همچنین شیوه ارزشیابی درس علوم تجربی در دوره ابتدایی در سه کشور ژاپن، انگلستان و ایران میباشد. این پژوهش به روش کتابخانه ای صورت گرفته و برای انجام آن از پژوهش های انجام شده، کتاب ها و مقالات منتشر شده و همچنین از نتایج آزمون تیمز استفاده شده است و به بررسی شباهت ها و تفاوت های برنامه درسی، روش تدریس و ارزشیابی در سه کشور پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که درس علوم تجربی دوره ابتدایی در کشور ما از اهمیت کمتری نسبت به سایر کشور ها برخوردار است، مطابق یافته های این پژوهش در کشور های انگلستان و ژاپن از روش های تدریس اکتشافی و با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس علوم تجربی استفاده میشود، اما در کشور ما در برخی از مدارس همچنان از روش های سنتی در تدریس استفاده میشود.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: بررسی تطبیقی علوم ابتدایی روش تدریس ارزشیابی برنامه درسی یادگیری