بررسی ارتباط میان هویت تحصیلی و اهمال کاری

حمید مرادی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
چکیده اهمال کاری یکی از پدیده های مشکل ساز برای تعداد زیادی از افراد است که میلیون ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی هویت تحصیلی و اهمال کاری میباشد. تجزیه و تحلیل داده های آماری گرد آوری شده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و واریانس) بوده و آمار استنباطی (رگرسیون چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون) انجام گرفته است. پژوهش این گونه انجام شد که ابتدا اقدام به گرفتن معرفی نامه از دانشگاه جهت ارائه به سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی کرده و پس از کسب مجوز لازم جهت انجام تحقیق در مدارس متوسطه از سازمان آموزش و پرورش استان، به مدارس مراجعه و پرسشنامه ها در میان دانش آموزان توزیع گردید. این پدیده یکی از مهم ترین علل شکست یا عدم موفقیت فراگیران می باشد. نتایج، نشان دهنده ی این واقعیت بود که بین هویت تحصیلی موفق با اهمال کاری تحصیلی رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد و بین هویت تحصیلی سردرگم و هویت تحصیلی دیررس با اهمال کاری تحصیلی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به توضیحات و بررسی های مختصری که در مورد رویکرد های مختلف اهمال کاری ارائه شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می توان چنین نتیجه گرفت که امروزه جهت رفع مشکل اهمال کاری دانش آموزان باید به عوامل مرتبط با این پدیده توجه کرد و درصدد رفع آن ها کوشید. همان اندازه که مباحث نظری با مطالعات تجربی و دقیق همراه می شود، یافته های امیدوار کننده تری نیز به دست می آید.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: هویت تحصیلی پنج عامل شخصیت اهمال کاری تحصیلی