بررسی تاثیرهوش فرهنگی وجامعه پذیری فرهنگی برموفقیت مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب

بررسی تاثیرهوش فرهنگی وجامعه پذیری فرهنگی برموفقیت مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب

جهانبخش عنبریان1 مجتبی شاهنوشی2

1) جهانبخش
2) مجتبی

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
بررسی بررسی تاثیر هوش فرهنگي و جامعه پذیری فرهنگی بر موفقیت مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب چکيده هدف تحقيق حاضر بررسی تاثیر هوش فرهنگي و جامعه پذیری فرهنگی بر موفقیت مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب بود. حجم نمونه آماري با استفاده از جدول كرجيس و مورگان(1970) 211 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری مدیران تصادفی هدفمند بود. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه 20 سوالی سنجش هوش فرهنگی آنگ و ارلی(2004)، و پرسشنامه 12 سوالی جامعه پذیری فرهنگی تارمینا (2015) و پرسشنامه 15 سوالی موفقیت هالپوتا (2005) بود. جهت تجزیه تحلیل داده ها از روشهای آماری ضريب همبستگي پیرسون و تحلیل رگرسيون همزمان استفاده شد. بنابر نتايج حاصله، موفقیت مدیران تحت تاثیر هوش فرهنگی آنها قرار دارد، و در صورتی مدیران شرکت نفت از هوش فرهنگی بالایی برخوردار باشند، می توان پیش بینی کرد که موفقیت آنها در انجام وظایف شغلی و سازمانی بیشتر شود. همچنین، هوش فرهنگی که برگرفته از چهار زیر مجموعه استراتژی، دانش، انگیزش، و رفتار هوش فرهنگی بوده توانسته تاثیر مستقیمی بر موفقیت مديران شرکت نفت منطقه جنوب کشور بگذارد. کلیدواژه ها: جامعه پذیری فرهنگی، هوش فرهنگی، موفقیت مدیران، شرکت نفت
کلمات کلیدی : هوش فرهنگی جامعه پذیری فرهنگی موفقیت مدیران مناطق نفت خیز