ارائه یک مدل کاربردی تدوین استراتژی کسب و کاردر سازمان از طریق درک سازمان و بافت آن )

ارائه یک مدل کاربردی تدوین استراتژی کسب و کاردر سازمان از طریق درک سازمان و بافت آن )

مرتضی مکنت جو1

1) کارشتاس ارشد

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
امروزه درک درست و صحیح موضوعات درونی و بیرونی مرتبط با مقاصد و جهت گیری راهبردی سازمان همواره از موضوعاتی است که برتوانائی سازمان دردستیابی به نتایج مورد انتظارمی تواند اثر مثبت یا منفی (ریسک های کسب و کار )داشته باشد. با توجه به جنس و ماهیت ساختاری موضوعات درونی و بیرونی و وابسته بودن آنها به زمان ، بایستی از جانب سازمان بایستی در بازه زمانی مشخص مورد پایش و اندازه گیری قرار گیرد وبراساس آن استراتژی کسب و کار سازمان بروز اوری گردد . در این مدل با استفاده ازمحبوب ترین روش تدوین استراتژی یعنی ماتریس SWOT براساس الگوی دیویدبه شناسائی عوامل درونی و بیرونی پرداخته شده و براساس خردجمعی کارکنان باخبره موقعیت سازمان ازمنظراستراتژی مشخص میگردد و در انتها بااستفاده از ماتریس QSPM و براساس خرد جمعی مدیران ارشد سازمان، استراتژی ها، اولویت بندی شده و براساس آن استراتژی های کسب و کار تعیین می گردد .
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: موضوعات درونی موضوعات بیرونی ریسک کسب و کار SWOT وQSPM.