شناسايي و رتبه بندی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار در شهرداری یزد با استفاده از رویکردنقشه شناختی فازی

شناسايي و رتبه بندی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار در شهرداری یزد با استفاده از رویکردنقشه شناختی فازی

زهرا شورگشتی1 محمد حسین ایوبی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه یزد
2) عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی صنایع (iem2019.ir)
چکیده :
فرآیندها، اساسی ترین و مؤثرترین مؤلفه های سازمانی به شمار می روند. بر همین اساس برای اینکه سازمان ها از اثربخشی و کارآیی مطلوبی برخوردار گشته و زمینه ایجاد جریان ارزش و توسعه و خلق مزیت رقابتی را فراهم سازند ضروری است نسبت به معماری فرآیندها جهت دستیابی به فرآیندهای بهبود یافته اقدام گردد. مدیریت فرآیند کسب‌وکار پیشرفته ترین نوع مدیریت است که به سازمان ها کمک می کند تا کارآیی کسب ‌وکارشان را بهبود دهند. از روش‌های مورد استفاده در کشورهای توسعه‌یافته برای بهبود کسب‌وکار، می توان به سیستم های مدیریت فرآیند کسب‌وکار اشاره کرد. به منظور برخورداری از مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار در سازمان‌های دولتی ایران باید بر روی عوامل مؤثر بر موفقیت این سیستم تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد. عوامل متعددی بر موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار تأثیرگذار هستند که بدون توجه و تمرکز بر روی آن‌ها موفقیت پیاده سازی این سیستم میسر نیست. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب ‌وکار در شهرداری یزد پرداخت. به منظور تحلیل ارتباط بین عوامل به گردآوری داده‌های کمی از طریق طراحی و توزیع پرسشنامه در بین پرسنل شرکت انجام پذیرفت. در این مرحله با استفاده از داده‌های به دست آمده از پرسشنامه و نرم افزار اکسل ماتریس همبستگی استخراج و به عنوان ورودی نرم‌افزار FCMapper مورد استفاده قرار گرفت. سپس با وارد کردن خروجی FCMapper در نرم‌افزار Pajek به رسم نقشه شناختی فازی پرداختیم. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بعد جو سازمانی(فرهنگ) دارای بالاترین مرکزیت در بین ابعاد دیگر پژوهش می باشد و می توان از آن به عنوان عامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار نام برد.
کلمات کلیدی : فرآیند مدیریت فرآیند کسب‌وکار نقشه شناختی فازی عوامل کلیدی موفقیت