بررسی رویکرد تلفیقی هنر در آموزش علوم به دانشجو معلمان

بررسی رویکرد تلفیقی هنر در آموزش علوم به دانشجو معلمان

زهرا پرویزی1 فاطمه مرادی2

1) کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، پژوهش سرای آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج، ایران-
2) دانشجوی دکترای هنر، دانشگاه الزهرا تهران، ایران-

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و علوم کاربردی - نیوزلند(etas2019.com)
چکیده :
بهره‌گیری از هنر به عنوان ابزاری برای کمک به گسترش و تثبیت مفاهیم پیچیده در آموزش علوم کم‌تر مورد توجه بوده است. تلفیق معنا دار موجب تعمیق و پررنگ کردن دانش محتوایی برنامه درسی و یادگیری می شود. کاربرد هنر در آموزش به حوزه پیوند بین نظریه و عمل در برنامه درسی می پردازد. برنامه درسی رشته آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، با تلفیق هنر و علوم سعی می نماید تا دانشجومعلمان با حوزه های کاربردی هنر آشنا شوند. به كارگيري هنر به عنوان تقويت عادات فكري ممتاز كه قدرت ويژه اي براي كشف كارهاي هنري، ايجاد مي كند. تلفیق هنر با علوم، باعث می شود که معلمان در کلاس درس علوم، شیوه دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻣﻬﺎرت های اﺳﺎﺳﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﻫﻨﺮ و علوم مانند ﭘـﺮورش ﺗﻔﻜـﺮ، ﺳـﻮاد ﺑﺼﺮي و ﻧﻤﺎﻳﺸﻲ، بر ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرت ها ﻧﮕﺮش ها و ﻓﺰاﻳﻨﺪﮔﻲ داﻧﺶ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺷﻮد. کاربرد هنر در آموزش به حوزه پیوند بین نظریه و عمل در برنامه درسی هنر می پردازد. از این رو دانشجو- معلمان باید با حوزه های کاربردی هنر آشنا شده و بتوانند به صورت عملیاتی، فرصت های یادگیری هنر را کسب کنند تا بتوانند در حوزه آموزش به دانش آموزان مدارس به عنوان معلمانی توانمند در حوزه هنر ایفای نقش کنند. این امر توجه دانشجویان به برنامه درسی هنر به صورت تلفیقی جلب کرده و تجارب نوین هنر را به آنها معرفی می کند.
کلمات کلیدی : علوم پایه برنامه درسی دانشجومعلمان تلفیق هنر