بررسی عوامل موثر بر توسعه بانکداریالکترونیک براساس نیاز مشتریان برپایه مدل UTAUT
بررسی عوامل موثر بر توسعه بانکداریالکترونیک براساس نیاز مشتریان برپایه مدل UTAUT
رضا دست داده1 سید امیرعباس حسینی2
1) دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر ، فناوری اطلاعات، دانشگاه سلمانفارسی، کازرون
2) - دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر ، فناوری اطلاعات، دانشگاه سلمانفارسی، کازرون
محل انتشار :
چهارمین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و علوم کاربردی - نیوزلند(etas2019.com)
چکیده :
هدف اصلی نظام بانکی انجام سریع امور و عدم اتلاف وقت است که این مهم با استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات در بانکداری قابل دسترسی است. ایجاد وفاداری در میان مشتریان و جذب مشتری جدید، از عوامل توسعهی یک بنگاه تجاری میباشد بنابراین شناخت ویژگیهای مشتریان به بانکها کمک میکند تا فناوری جدید در را به گونهای توسعه دهند که مطابق با نیاز مشتریان باشد؛ از این رو توجه به نیازها و ویژگیهای مشتری در توسعه و بهبود بانکداری الکترونیک اهمیت بسیاری دارد. هدف این پژوهش بررسی مزایای بانکداری الکترونیک بر کسب و کار بانکی نیست، زیرا امروزه مزیت استفاده از فناوری اطلاعات در بانکداری برای کسی مبهم نیست بلکه محور اصلی بحثها در مورد بانکداری الکترونیک، شیوهی پیادهسازی صحیح در جهت بهرهوری از مزایای بانکداری است نه مطالعهی مزایای آن برای کسب و کار. هدف این پژوهش پیشنهاد مدلی مفهومی برای بهبود روند پیادهسازی بانکداری الکترونیک با در نظر گرفتن نیازها و عوامل موثر بر پذیرش و استفاده مشتریان بانک از بانکداریالکترونیک است.
در این تحقیق برای افزایش احتمال تاثیرگذاری سازههای مدل پیشنهادی، رابطههایی را بررسی میکنیم که در صورت اثبات معنا دار بودن رابطههای موجود میان سازههای مدل، میان عوامل چرخهی موفقیت ایجاد خواهد کرد. برای پیادهسازی صحیح این مدل کسب و کار، نیازهای مربوط به مشتریان را براساس روش دلفی از سه دیدگاه تکنولوژی، فردی و اجتماعی را، با توسعه نظریه یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری ونکاتش، ایجاد ارتباط میان تئوریه تناسبـتکنولوژي گودهو و تامسون(1995) و بررسی عامل اعتماد برگرفته از مطالعات سالار و ابراهیمی(۱۳۹۳)، عامل کیفیت خدمات برگرفته از ماریمون و همکاران(۲۰۱۲) شهرت برگرفته از مطالعات کیم(۲۰۰۸)، امنیت برگرفته از مدل پیشنهادی هاشمیان و همکاران(۱۳۹۱)، مدلی مفهومی در این زمینه پیشنهاد کرده و با بررسی مطالعات پیشین دیگر پیرامون این عوامل، به بحث در مورد رابطه موثر میان هر یک از این عوامل میپردازیم.
کلمات کلیدی :
بانکداری الکترونیک
کسب و کار الکترونیک
تجارت الکترونیک
مدل جامع پذیرش و استفاده از فناوری.