طراحی نوآورانه تولید برق از توقف در ایستگاه مترو و بررسی راندمان آن
طراحی نوآورانه تولید برق از توقف در ایستگاه مترو و بررسی راندمان آن
رسول بخشعلی زاده1
1) کارشناس عمران ، پژوهشگر
محل انتشار :
چهارمین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و علوم کاربردی - نیوزلند(etas2019.com)
چکیده :
این مقاله تحقیقات مربوط به ایدهای را مطرح میکند که در خصوص تولید برق در ایستگاه مترو از طریق تعبیه ژنراتورهای عمل کننده بعنوان ترمز قطار در کف ریل ، جمعآوری شده است . در متروی شهری مثل تهران که بیش از 118 تعداد ایستگاه فعال وجود دارد . و بطور متوسط قطارها مجموعا روزانه 11000 بار در ایستگاهها توقف و حرکت مجدد بعمل میآورند ، انرژی زیادی جهت متوقف سازیهای پی در پی و مکرر قطارها توسط سیستم ترمز آنها صرف میشود . این انرژی عظیم ابتدا ، از طریق تلف کردن الکتریسیته حاصل از ترمز الکتریکی در یک سری مقاومتهای سقفی و سپس از طریق سایش در مکانیزم ترمز مکانیکی به حدر میرود . ما میتوانیم علاوه بر جلوگیری از صرف انرژی مضاعف برای توقف قطار ، که بواسطهی ترمزها برای مقابله با انرژی جنبشی حرکت قطار جهت مهار آن و توقف قطار اعمال میشود ، از مهار نیرویی که قطار در حرکت خود دارد ، برق تولید کنیم . در واقع این طرح ، انرژی جنبشی حرکت قطار را در جاهایی که نیاز به توقف قطار هست به انرژی الکتریسیته ( جریان برق ) تبدیل میکند . با اجرایی کردن این طرح در متروی تهران که آنرا به یک نیروگاه بزرگ تبدیل خواهد کرد ، از مجموع 118 ایستگاه فعال متروی تهران ، سالانه حداقل 25 هزار مگاوات برق تولیدی بصورت بازیافتی صفر هزینهای خواهیم داشت که این مقدار برابر با مصرف سالانهی بیش از 8300 خانوار ایرانی ميباشد .
کلمات کلیدی :
ترمز مولد برق قطار
ایستگاه مترو
تراکشن موتور AC و DC قطار
انرژی جنبشی حرکت قطار