پویایی فرهنگی در بازارهای بین المللی

اکبر کرمی1 حسین حاج بابایی2

1) دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2) دکترای مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و علوم کاربردی - نیوزلند(etas2019.com)
چکیده :
چکیده شرکت ها و موسسات بین المللی برای حضور در بازارهای جهانی باید نسبت به فرهنگ های بومی و آداب و رسوم محلی آشنایی داشته و ضمن گردآوری اطلاعات لازم در خصوص ویژگی ها و اجزای فرهنگی آنها در هنگام تدوین و اجرای استراتژی مربوطه انعطاف پذیری مقتضی را به کار گیرند ،درک اشتباه یک فرهنگ باعث خواهد شد بهترین طرح ها و برنامه ها با شکست مواجه شود.آشنایی با گرایش های مدیریت مرسوم و رویکردهای انجام کسب و کار و تمایل به تطبیق دادن با تفاوت‌های فرهنگی و برنامه‌های راهبردی شرط موفقیت در یک بازار بین المللی است. محصولاتی که در یک فرهنگ موفق هستند ممکن است در فرهنگ دیگر در صورتی که بازاریابان تفاوت مصرف کنندگان را در هر یک از آن فرهنگ ها درک نکنند با شکست مواجه شوند. از آنجا که فرهنگ یک مصرف کننده تاثیر زیادی بر انتخاب های سبک زندگی او دارد بازاریابان لازم است هنگام تجارت با بیش از یک کشور تاجایی که می توانند، درباره تفاوت ها در هنجارها و ترجیحات فرهنگی یاد بگیرند. یک مسئله مهم این است که چه میزان باید راهبردهای بازاریابی خود را با هر فرهنگ هماهنگ سازیم پیروان دیدگاه اتیک معتقدند که افراد در بسیاری از فرهنگها پیام های جهانی یکسانی را ارزشمند می دانند. کسانی که به دیدگاه امیک اعتقاد دارند،ادعا دارند فرهنگ آنقدر منحصر به فرد است که امکان اینگونه استانداردسازی را نمی دهد. لذا بازاریابان باید رویکرد خود را با شیوه ها و ارزش های فرهنگی محلی و بومی هماهنگ سازند. تلاش‌ها در بازاریابی جهانی با موفقیت های متفاوتی همراه بوده است در بسیاری از موارد این رویکرد در صورتی موثر واقع می‌شود که پیام ها با ارزش‌های اساسی فرهنگی انطباق و تناسب داشته باشد و یا اینکه بازارهای هدف متشکل از مصرف کنندگانی باشد، که دیدگاه بین المللی داشته باشند نه محلی.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی : فرهنگ تفاوت فرهنگی کسب وکار بین المللی پویائی فرهنگی تناسب فرهنگی