رابطه متقابل آموزش الکترونیکی و آموزش با یادگیری سیار

رابطه متقابل آموزش الکترونیکی و آموزش با یادگیری سیار

دکتر مهرزاد سرفرازی1 احمد ابراهیمی2

1) گروه مدیریت دولتی، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران.(نویسنده مسئول)
2) دانشجوی مدیریت دولتی، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و علوم کاربردی - نیوزلند(etas2019.com)
چکیده :
در عصرحاضر براي مديريت صحيح بايستي به اطلاعات به روز دسترسي داشت. به دليل اهميت اطلاعات در فرآيند تصميم گيري، فناوري اطلاعات به عنوان عمده ترين محور تحول و توسعه جهان مطرح است. امروزه معيار سنجش توان علمي و قدرت کشورها بر اساس ميزان توليد، توزيع و استفاده از دانش مشخص مي‌گردد. هر کشوري متناسب با موقعيت‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود اهداف خاصي را براي ارتقای مديريت شهرهاي خود در جهت ارائه و بهبود کيفيت خدمات بدون محدويت دنبال مي‌کند که در رأس آنها، بالا بردن استانداردهاي زندگي و حضور شهروندان در تصميم گيري‌ها است. در اين زمان روش هاي سنتي آموزش ديگر قادر به پاسخ گويي به نيازهاي آموزشي مادام العمر فراگيران نيست. يادگيري الکترونيکي و يادگيري سيار، با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات مرزهاي زماني و مکاني را در هم شکسته، ابزارهاي جديدي را براي يادگيري ارائه مي دهند که در صدد فراهم کردن بستري مناسب براي يادگيري و جستجوگري مي باشند. روند رو به رشد يادگيري سيار مي تواند انسان ها را در کسب مهارت هاي زندگي نظير رانندگي، مسافرت، امنيت در کار، بهداشت و سلامتي ياري رساند و حتي به عنوان راهنما و مشاور آنها، در حوادث و سوانح باشد. با توسعه بستر‌هاي مخابراتي سيار در کشورها دورنماي روشن تري از يادگيري سيار فراهم مي‌گردد و در کنار آن مؤلفه‌هاي ديگري از جمله تهيه سامانه‌هاي مديريت آموزشي، مديريت محتوي آموزشي‌، توليد محتوي مفاد آموزشي، نيازهاي آموزشي جامعه و تأمين منابع مالي مورد نياز بايستي مورد توجه قرار گيرد. در یک تعریف کوتاه يادگيري الكترونيكي عبارت است از: ارائه محتواي آموزشي و تجربيات اساتيد مجرب هر رشته از طريق فناوري اطلاعات و ارتباطات به فراگيران علاقه مند، كه مي‌توانند در هر نقطه جهان از اين آموزش‌ها بهره مند گردند. اين روش راه حلي جامع مي‌باشد كه امكان دستيابي به شيوه‌هاي نوين آموزشي به مؤسساتي كه خواهان حركت در مسير فناوري روز و تغيير روش‌ها و محيط‌هاي آموزشي خود هستند، مي‌دهد. يادگيري سيار نيز زير مجموعه اي از يادگيري الکترونيکي است که در آن آموزش از طريق لوازم بي سيم و رايانه‌هاي همراه صورت مي‌گيرد. در اين مقاله پس از آشنا شدن با مفهوم يادگيري الکترونیکی و سيار، به چگونگي برنامه ريزي و سازماندهي آن پرداخته مي شود، ضمن اين که مزايا و چالش هاي پيش رو آن و برنامه ريزي براي حل آنها بررسي مي گردد.
کلمات کلیدی : يادگيري الكترونيكي سطوح چهارگانه يادگيري الكترونيك یادگیری سیار سیستم های یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار آینده تکنولوژی های یادگیری سیار چالش‌هاي پيش رو در يادگيري الکترونيکي و سيار .