عوامل موثر بر رتبه بندی مشتریان در شرکتهای پخش مواد غذایی

عوامل موثر بر رتبه بندی مشتریان در شرکتهای پخش مواد غذایی

نوشین سادات صدیقی1

1) فارغ التحصیل ارشد مدیریت بازرگانی گرایش داخلی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : یازدهمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها(icmeaconf.com)
چکیده :
فضای رقابتی کسب و کار امروزی و شرکت¬های پخش و تولیدی را وادار به ارائه پیشنهادهای رقابتی برای فروش به مشتریان نموده¬است. فروش اعتباری یکی از بهترین روش¬های جلب و نگهداری مشتریان است. از طرفی دیگر این فرایند همواره با ریسک بوده بنابراین شرکت¬های پخش در پی راه¬ حل منطقی جهت کاهش ریسک اعتباری خواهند بود. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی رتبه¬بندی اعتباری مشتریان شرکت¬های پخش در استان مازندران است. حجم جامعه آماری برابر ده شرکت بوده که به دلیل محدود بودن نمونه اماری نیز ده شرکت است. جمع آوری داده¬ها به صورت کتابخانه¬ایی و مصاحبه¬ایی بوده که پس از طراحی پرسشنامه با روش AHP به تجزیه و تحلیل فرضیات پرداخته شده است. نتایج نشان داده است که عوامل فردی، کاری و شغلی، مالی، هوشمندی بازار و هوشمندی کسب و کار به ترتیب شاخص¬های مهم در رتبه بندی بوده¬اند. و فرهنگ سازمانی، شخصیت اجتماعی، ضامن معتبر، شهرت خانوادگی و سابقه کار از مهمترین عوامل رتبه¬بندی مشتریان اعتباری در شرکت¬های پخش مواد غذایی محسوب می¬شوند.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: رتبه¬بندی اعتباری پخش مواد غذایی هوشمندی بازار هوشمندی کسب و کار مالی.