تاثیر استراتژیک بازارگرایی بر عملکرد بانک های ایران با درنظر گرفتن نقش میانجی ارزش آفرینی بانک ها (مورد مطالعه: بانک های ملی شهر رشت)

تاثیر استراتژیک بازارگرایی بر عملکرد بانک های ایران با درنظر گرفتن نقش میانجی ارزش آفرینی بانک ها (مورد مطالعه: بانک های ملی شهر رشت)

محسن محمدی لیافوئی1 محمدرضا قربانی براگوری2 دکتر ناصر برخوردار3 دکتر مهدی یدالهی4

1) کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور مرکز دماوند، ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور مرکز دماوند، ایران
3) استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز دماوند، ایران
4) استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز دماوند، ایران

محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی تکنیک های توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی صنایع با رویکرد شناخت چالش های دائمی (bmbeconf.com)
چکیده :
بازارگرايي مفهوم جديدي در حوزة بازاريابي مدرن است كه از سه دهة گذشته توجه بسياري از پژوهشگران را به خود جلب كرده است. هر سازمان به منظور آگاهي از ميزان مطلوبيت و مرغوبيت فعاليت‌هاي خود به ويژه در محيط‌هاي پيچيده و پويا، نياز مبرم به سيستم ارزيابي عملكرد دارد. فقدان سيستم ارزيابي عملكرد در يك سازمان به معناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون سازمان تلقي مي‌شود كه پيامد آن كهولت و در نهايت مرگ سازمان است. با توجه به اهمیت موارد فوق پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژیک بازارگرایی بر عملکرد بانک های ایران با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزش آفرینی بانک ها بین نمونه 380 نفری اعم از مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، مدیران امور، مدیران کل، معاونین و کارشناسان ارشد بانک های ملی شهر رشت پرداخت. روش تحقیق در این پژوهش به صورت میدانی و با استفاده از توزیع پرسشنامه بوده که در پایان نتایج حاصل از تحلیل به کمک نرم افزارهای SPSS و SMART PLS نشان داد متغیرهای مستقل توانایی پیش بینی متغیر وابسته را دارند. لذا می توان گفت استراتژیک بازارگرایی بر عملکرد بانک های ایران با درنظر گرفتن نقش میانجی ارزش افرینی بانک ها تأثیر مثبت و معنی داری دارد که با توجه به نتایج به دست آمده محقق پیشنهاداتی را ارائه می نماید.
کلمات کلیدی : بازارگرایی ارزیابی عملکرد نقش آفرینی