بررسی استفاده از نرمافزار جئوجبرا در آموزش ریاضی دانشآموزان
بررسی استفاده از نرمافزار جئوجبرا در آموزش ریاضی دانشآموزان
لیلا جعفری1 یوسف مهدوی نسب2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2) عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی
محل انتشار :
اولین همایش ملی مدرسه فردا(fschooluma.ir)
چکیده :
در طول چند دهه گذشته، فناوری در برنامه درسی ریاضی مدارس و دانشگاهها وارد شدهاست. در حقیقت، فناوریها عامل توانمند سازی در الگوی آموزش ریاضیات و نوآوری علمی بودهاند. تلفیق فناوری در آموزش ریاضی، فرصتهای نامحدودی را برای دانشآموزان به منظور مفهومسازی و انجام راهحلهای متنوع و منحصر به فرد، برای تولید و آزمایش فرضیهها و ساخت دانش ریاضی، فراهم میکند. یکی از نرمافزارهای بسیار کاربردی در زمینه تلفیق فناوری در آموزش ریاضی، نرمافزار جئوجبرا است. از آنجا که چگونگی استفاده بهینه از این نرمافزار، یکی از چالشهای معلمان ریاضی علاقمند و توانمند در حوزه فناوری میباشد، هدف پژوهش حاضر بررسی نتایج پژوهشهای انجام شده، به منظور شناسایی حیطههای تاثیرگذاری نرمافزار جئوجبرا در آموزش ریاضی میباشد. در پژوهش حاضر از روش مرور پیشینه استفاده شده است و پژوهش های داخلی و خارجی در مورد استفاده از جئوجبرا با کلید واژه های جئوجبرا، نرم افزار ریاضی، نرم افزار ریاضی پویا و فناوری در آموزش ریاضی مورد جستجو قرار گرفته است. حاصل بررسی پژوهشها نشانداد حیطههایی که نرمافزار جئوجبرا می تواند در آنها تاثیرگذار باشد عبارتند از: 1-درک و فهم، 2-انگیزش و نگرش، 3-یادگیری، 4-عملکرد، 5- مهارت، 6-ساخت و گسترش دانش، 7-خلاقیت، 8-بهبود قابلیت بازنماییهای چندگانه، 9-یادسپاری، 10- تجسم انتزاعی، 11-سرعت، 12-ویژگیهای شخصیتی، 13-فعالیت گروهی، 14- محیط یادگیری.
کلمات کلیدی :
آموزش ریاضی
نرمافزارریاضی پویا
جئوجبرا