مطالعه الگوی سازه معماری ایرانی در طراحی سفارت خانه

مطالعه الگوی سازه معماری ایرانی در طراحی سفارت خانه

مهناز اکبری1 علیرضا فرهنگی خانقاه2 نرگس نوروزیان3

1) گروه معماری، موسسه آموزش عالی عمران و توسعه ، همدان ،ایران -
2) دکتری تخصصی معماری ،هیات علمی دانشگاه پیام نور ،همدان، ایران-
3) کارشناسی ارشد مهندسی معماری ، هیات علمی موسسه آموزش عالی عمران وتوسعه ،همدان،ایران

محل انتشار : کنگره بین المللی علوم و مهندسی ژاپن - TOKYO(tuicet.com)
چکیده :
بطور کلی سفارت خانه در کشوری بیگانه، نشان از بالندگی و توانایی هنر آن سرزمین است و بی شک اولین ظهور جلوه آن، الگوی معماری برای هر بیننده و صاحب نظری خواهد بود. یکی از مهم ترین ارکان و اجزاء ضروری معماری مدرن ایرانی و ساخت بنا، من جمله سفارت خانه، رعایت اصول آن خواهد بود. روابط قوی بین کشورها و نیز تزریق فرهنگ ایرانی و الگوهای طراحی ایرانی به کشورهای دیگر، احداث سفارت خانه هایی با الگوی معماری ایرانی را بیش از پیش ضروری ساخته است. هنر معماری ایرانی از دیر باز دارای هویت ملی و تاریخی بوده و ویژگی هایی چون مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درون گرایی بوده است و همچنین اعتقاد و الزام به ابعاد، مولفه ها و عناصر و نیازهای مشترک انسان، مانند فرهنگ، تاریخ، سرزمین، حکومت، زبان و دین، جهت تقویت و اعتلای هویت ملی از دیر باز مورد توجه معماران بوده است. با روی آوردن به معماری ایرانی، این هنر علاوه بر اینکه رنگ نباخته بلکه جلوه دیگری از هنر ایران زمین را به نمایش گذاشته است لکن آنچه در مجموع مشاهده می شود نشان از عدم توجه طراحی با الگوی معماری ایرانی و مدرن در سفارت خانه های ایران در خارج از کشور است و این موضوع بدون تردید سبب محجور ماندن این هنر اصیل و پویای ایران شده است بطوریکه غالبا در غالب سفارت خانه های ایران، ویژگی های معمار ایرانی بصورت عام و یا بصورت مدرن به ورطه فراموشی سپرده شده و هویت ملی رنگ باخته است، فلذا الزام دارد که مطالعه وسیعی در طراحی معماری مدرن و بررسی شاخصه های آن جهت طراحی سفارت خانه های ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
کلمات کلیدی : سفارت معماری ایرانی هویت ملی سازه